Chauffeurs mogen niet langer de 45 uurs weekendrust doorbrengen in de cabine. Deze uitspraak deed het Europese Hof vandaag in een zaak die door het Belgische Vaditrans aanhangig is gemaakt. Volgens de hoogste rechter van de Europese Unie zijn de cabines bedoeld als werkplek en mogen ze niet worden gebruikt als rustplaats gedurende de 45 uurs weekendrust.
De gang van zaken moet leiden tot betere werkomstandigheden voor chauffeurs en voor en betere verkeersveiligheid. Met dit verbod wil het Hof ook inspecteurs en politie een gereedschap aanreiken om beter te handhaven.
'Dumpings-afvoerputje'
In een reactie in het NRC laat vakbondsman Edwin Atema blijken blij te zijn met deze gang van zaken. Hij spreekt van 'een spaak in het wiel van foute businessmodellen'. Atema zegt dat veel Oost Europese transportondernemers hun chauffeurs dwingen om de weekendrust in de cabine door te brengen. Hij zegt ook dat Nederland, dat nog niet handhaafde hierop, het 'dumpings-afvoerputje' was geworden waar veel chauffeurs heen reden om er het weekend over te staan, met alle overlast van dien. De uitspraak komt nadat het Belgische Vaditrans naar de rechter was gestapt in een geschil met de Belgische overheid. De Belgische Raad van State verwees de zaak door naar het Europese Hof om de regels nu eens goed uit te leggen.
Werkgeversorganisatie TLN reageert positief. "Dat Nederland het verbod tot nu toe niet handhaaft, zorgt ervoor dat Nederland ‘de parkeerplaats van Europa’ is: chauffeurs komen speciaal naar ons land om de 45 uur rust in de cabine door te brengen. Dit is niet wenselijk: beveiligde parkeerplaatsen met goede voorzieningen zijn schaars en bij volle parkeerplaatsen zijn chauffeurs niet meer in staat om aan de rij- en rusttijden te voldoen. Verder zorgen langparkeerders vaak voor overlast. TLN gaat ervan uit dat de Nederlandse overheid het verbod nu zo snel mogelijk gaat handhaven, maar natuurlijk niet voordat zij Nederlandse transporteurs goed op de hoogte brengen van het verbod."
"Wel eens in de 4 weken"
TLN pleit er wel voor om de 45 uurs weekendrust eens in de vier weken in de cabine toe te staan, om redenen van flexibiliteit die in het transport nu eenmaal 'noodzakelijk' is, aldus TLN.