FNV en CNV sturen werkgevers ultimatum om CAO

Nieuws
01-03-2021 | Door Tim de Jong

FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen zeggen een ultimatum te hebben gestuurd aan de werkgevers in het beroepsgoederenvervoer. De werkgevers krijgen zo nog een week de tijd om op de CAO-eisen van de vakbond in te gaan. Willem Dijkhuizen: ‘De transportsector is in coronatijd essentieel gebleken. Er is door werknemers in de transport en logistiek veel werk verzet, onder moeilijke omstandigheden. Het is nu tijd dat werknemers dat harde werken beloond zien.’

De vorige CAO liep eind 2019 af en werd verlengd tot 1 januari 2021. FNV en andere bonden wilden in november al onderhandelen over een nieuwe CAO. ‘De werkgevers probeerden daar steeds onderuit te komen, door de CAO nogmaals te verlengen, onder de noemer crisis-CAO’, aldus Dijkhuizen. Uiteindelijk startten de onderhandelingen wel, maar kwamen de werkgevers volgens FNV met voorstellen die ver onder de maat en veel te vaag waren. “Het karige aanbod van de werkgevers wringt ook met de rol die vrachtwagenchauffeurs in deze crisistijd vervullen, vindt Van Rijssel. “Keer op keer krijgen de chauffeurs te horen hoe belangrijk ze zijn voor de bevoorrading van Nederland. Daar hoort dan ook een passende loonsverhoging bij,” zegt Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.

Actie-traject

Afgelopen zaterdag stemden de leden van FNV Transport & Logistiek massaal in met het opstarten van een actie-traject. Dijkhuizen: ‘Dat betekent dat als de werkgevers niet op onze eisen in gaan, er vanaf volgende week acties te verwachten zijn. Daarbij zijn werkonderbrekingen zeker niet uit te sluiten.’ Het ultimatum verloopt maandag 8 maart.  “Als de werkgevers binnen een week niet van gedachten veranderen, gaan we acties voorbereiden,” zegt Van Rijssel van het CNV.

Loonsverhoging

FNV wil dat de nieuwe cao voor een jaar geldig is, van 1 januari tot en met 31 december 2021, en een loonsverhoging van 3,5 procent. De lonen moeten bovendien binnen drie jaar stapsgewijs worden verhoogd naar minimaal 14 euro bruto per uur. De vakbond wil daarnaast onder meer een regeling in de CAO voor eerder stoppen met werken en dat vanaf 1 juli 2021 elk voertuig een standkachel en -airco heeft, of zo snel mogelijk krijgt.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
25-02-2020
CNV_vlag.jpg

CNV ontevreden over loonbod werkgevers

Na het FNV, blijkt ook het CNV niet tevreden over het loonbod van de werkgevers van 2,5% loonsverhoging per jaar…
Nieuws
21-05-2021
Actietruck-T-L-FNV_1.jpg

Nieuwe CAO een stap dichterbij

Van een nieuwe CAO in het beroepsgoederenvervoer is nog geen sprake. Maar bonden en werkgevers hebben een voorstel dat voor…
Nieuws
13-05-2020
Actietruck-T-L-FNV.jpg

FNV overweegt voortzetting bestaande CAO

De vorige CAO eindigde op 1 januari 2020. Terwijl de onderhandelingen voor een nieuwe cao volop liepen, diende…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.