FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen hebben de transportwerkgevers een ultimatum gesteld over de cao die van toepassing is op KNV-bedrijven en werknemers. ‘De werkgevers hebben tot en met 25 april om akkoord te gaan met onze eisen, anders volgen er acties’, zegt Egon Groen, cao-onderhandelaar FNV Transport en Logistiek.
Werkgeversorganisatie TLN (Transport en Logistiek Nederland) wil de KNV-cao (Koninklijk Nederlands Vervoer) laten opgaan in de TLN-cao. Dit was onderdeel van het eindbod dat TLN op 8 maart aan de bonden deed. De KNV-cao kent echter een aantal bepalingen die de werknemers niet willen verliezen. Groen: ‘Het betreft vooral regelingen die er voor zorgen dat werknemers meer zeggenschap hebben over hun werktijden. Jongeren kunnen makkelijker werk en zorgtaken combineren, voor ouderen zijn er regelingen die ervoor zorgen dat zij makkelijker gezond hun pensioen kunnen halen.’
Ultimatum
FNV Transport en Logistiek organiseerde 1 april een ledenvergadering waar circa 700 KNV werknemers aanwezig waren. In overgrote meerderheid besloten de leden " target="_blank">een eisenlijst vast te stellen, waaraan een nieuwe cao moet voldoen. Ook besloten de leden om de transportwerkgevers een ultimatum te stellen.
KNV cao
Onder de KNV-cao vallen circa 40 bedrijven met 8.000 werknemers. Belangrijke klanten van KNV-werkgevers zijn o.a. Shell, AkzoNobel, Dow Chemical, Ikea, ENCI, NAM, Heineken, InBev, DAF Trucks, Unilever, Cargill en FrieslandCampina.
TLN cao
Het eindbod van TLN had eveneens betrekking op de TLN-cao waar circa 130.000 werknemers onder vallen. De raadpleging van de leden die onder de TLN-cao vallen, eindigt op 5 mei 2017.