AFTRI, de Franse zusterorganisatie van TLN heeft bevestigd dat vervoerders de eerste drie maanden van het jaar geen boete ontvangen als een dodehoeksticker ontbreekt. In deze gedoogperiode worden vervoerders hooguit gewezen op het ontbreken van de sticker.
TLN riep de Europese Commissie eerder op om de verplichting tot nader order uit te stellen. De maatregel is namelijk onduidelijk, onwerkbaar en lijkt onwettig, zegt de werkgeversorganisatie. In samenwerking met de IRU heeft TLN dit aangekaart bij de Europese Commissie, maar tot dusverre zonder gehoor. Daarnaast is ook de Nederlandse overheid op de hoogte gebracht van de nieuwe wetgeving waarbij vervoerders op de meest creatieve manieren hun voertuigen met stickers moeten beplakken om aan de Franse wet te voldoen. De Europese Commissie moet zich nog uitspreken over de maatregel. Tot nader order is deze wetgeving verplicht en zullen alle vervoerders die naar Frankrijk rijden hieraan moeten voldoen, zegt TLN.
Onduidelijkheid
In de wettekst die deze maand is gepubliceerd staat volgens TLN niets over het “stedelijk gebied’’, waar de stickerverplichting zou gelden. In de informatie die vorig jaar is gepubliceerd werd dit wél vermeld en zouden vervoerders vrijgesteld zijn van de verplichting als zij slechts op doorreis zijn of niet in stedelijk gebied zouden rijden. TLN heeft de Franse overheid gevraagd om verduidelijking hierover. Zodra hier meer over bekend is zal TLN dat communiceren.
Tolerantieperiode
Inmiddels is er een decreet gepubliceerd waarin wordt beschreven dat wanneer een vervoerder vóór 31 maart 2021 de dode hoeken van zijn voertuig heeft gemarkeerd, maar de hiervoor gebruikte stickers niet volgens Franse afmetingen zijn óf op de juiste hoogte zijn geplaatst, er alsnog een tolerantieperiode van 12 maanden geldt.