De chauffeurs van De Verwenbakker krijgen meer ruimte en meer vermogen om hun werk te doen. De MAN's TGM worden ingeruild voor TGS-en met 320 pk.
''De meeste klanten hebben we in de horecagroothandel en in het supermarktwezen'', zegt Hans Derckx die het wagenpark beheert. ''We willen bij onze klanten representatief en betrouwbaar voor de dag komen. Daarbij stellen we de hoogste eisen aan milieubescherming.'' De Verwenbakker, die naast trailers en bakwagens ook enkele citytrailers inzet, schakelde zes jaar geleden over op trucks van MAN. ''Sindsdien hebben we eigenlijk nooit meer problemen gehad. Onze trucks rijden in zes jaar tijd zo'n 600.000 kilometer en dan willen wij ze vervangen. Vanwege langere afstanden en toegenomen trailerwerk hebben we gekozen voor MAN TGS 18.320'', aldus Derckx, ''als opvolger voor de TGM bakwagens. Daarmee slaan we drie vliegen in één klap: betere werkomstandigheden voor de chauffeur, schonere trucks en een lager brandstofverbruik.''
Om te checken of die vooruitgang inderdaad wordt gerealiseerd, heeft De Verwenbakker voor alle trucks MAN Telematics aangeschaft. ''Hiermee kunnen we alle denkbare vlootinformatie overzichtelijk tevoorschijn toveren'', zegt Derckx. ''Denk aan rijstijl, brandstofverbruik, plaatsbepaling, tachogegevens, onderhoud, noem maar op.'' Derckx verwacht dat MAN TeleMatics het beheer van de vloot zal vereenvoudigen, maar ook dat dankzij TeleMatics verbeteringen in de inzet kunnen worden doorgevoerd, dat het onderhoud kan worden geoptimaliseerd en dat de chauffeurs nog beter met de trucks om zullen gaan. Het onderhoud is volledig in handen van de MAN-dealer. ''Die zit maar vijf kilometer hier vandaan, dus dat is ook een voornaam criterium om met MAN zaken te blijven doen.'' De inzet van de trucks gebeurt meestal 's nachts. ''De volgende ochtend kan ik met MAN TeleMatics meteen zien hoe we ervoor staan.'' Derkcx zegt tot slot dat de samenwerking met MAN hem in alle opzichten is bevallen.