HebraGTO: Complete MAN trucks

Nieuws
21-09-2017 | Door Iep van der Meer

De Rotterdamse containervervoerder HebraGTO heeft onlangs vijf nieuwe MAN TGX 26.460 trucks in gebruik genomen. Deze vervoerder rijdt met meerdere merken, maar kiest deze keer MAN om meerdere redenen. De trucks werden geleverd door MAN-dealer Van Leeuwen Truckservice.

Betrouwbaarheid en een laag verbruik zijn de voornaamste criteria wanneer er bij HebraGTO naar nieuwe trucks wordt gekeken. MAN is voor de containervervoerder een oude bekende. Maar de nieuwe TGX met derde generatie Euro 6 motor biedt natuurlijk net even wat meer. Directeur Fred Visser: ''De modernste aandrijflijn in combinatie met een grote cabine die van alle gemakken is voorzien, deden ons besluiten om met MAN verder te gaan. De vergrote onderhoudsinterval speelt eveneens een rol. HebraGTO doet alle onderhoud zelf, ook voor de ruim honderd containerchassis.''

Chauffeurstekort
De vloot van HebraGTO, een bedrijf dat in 2014 ontstond toen de containervervoerders Hebra en GTO besloten om gezamenlijk verder te gaan, is gevarieerd. Er maken meerdere merken deel van uit en daar heeft directeur Fred Visser een duidelijke reden voor. ''We zijn in een fase dat zo'n beetje elke vervoerder op zoek is naar een goeie chauffeur. Wij willen laten zien dat we meedenken met een chauffeur die een bepaalde merkvoorkeur heeft.'' Visser zegt naar goed werkgeverschap te streven en dat betekent dat de chauffeur een complete en comfortabele truck meekrijgt om zijn werk mee te doen. ''De gemiddelde leeftijd van chauffeurs loopt op. Deze MAN's van het type TGX 26.460 6x2/4 BLS XXL komen in handen van collega's die al enige tijd in het vak zitten'', zegt hij met enig understatement.

Zuinig
Visser is ervan overtuigd dat de derde generatie Euro 6 weer zuiniger zal rijden dan de vorige. ''De truckindustrie maakt daar nu duidelijk vorderingen in. Daardoor overwegen wij sommige trucks in onze vloot eerder te vervangen door nieuw materieel dat niet alleen schoner is, maar dat ook met een aantrekkelijker kostenplaatje hetzelfde werk kan doen.'' Normaal rijdt een truck zeven jaar bij HebraGTO. Visser wil de chauffeurs goed coachen op rijstijl. ''Het gaat om de rechtervoet, hoeveel elektronica je ook aan zo'n auto hangt. Natuurlijk gebruiken we die wel om de resultaten te bekijken.''

Betrouwbaar
Bij HebraGTO rijden de trucks niet op de langste afstanden, dus wordt met de dealer nauwkeurig bekeken of de nu aangeschafte trucks brengen wat ervan verwacht mag worden. ''Een voordeel is dat we, ondanks een eigen werkplaats, de MAN-dealer bijna letterlijk om de hoek hebben zitten. Dat is een niet te onderschatten voordeel.''

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
22-06-2017
Stralis_Koolwijk_1.jpg

Vier Iveco's Stralis voor Koolwijk

Onlangs  heeft Koolwijk uit Bergambacht de eerste drie van vier nieuwe Iveco Stralis Hi-Way trekkers in bedrijf genomen.…
Nieuws
25-01-2019
Schmitz_SCF1.jpeg

Schmitz komt terug met containerchassis

Europees marktleider Schmitz Cargobull herintroduceert een lijn containerchassis in het traileraanbod. In 2014…
Nieuws
01-04-2020
EOS_5D_Mark_II_9166-HDR_LR.jpg

Witteveen verhuizingen aan de slag met zeecontainers

Verhuizer Marcel Witteveen breidt de dienstverlening op deze dag uit met de inzet van zeecontainers…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.