Maar liefst 233.000 chauffeurs komen we tekort in Europa, aldus de IRU, de wereldwijde organisatie voor wegtransport. Als er geen actie ondernomen wordt, loopt dit op tot meer dan 745.000 chauffeurs in 2028. Dit komt vooral door oudere chauffeurs die met pensioen gaan, terwijl er te weinig chauffeurs zijn om dit werk over te nemen.
Het chauffeurstekort heeft een enorme impact op transportbedrijven. In 2023 ondervroeg IRU ruim 1.000 Europese transporteurs. Meer dan de helft van de ondervraagden gaf aan dat het chauffeurstekort in de weg stond om te groeien met het bedrijf. Omdat er niet voldoende chauffeurs te vinden was, kampte ruim 50% van de transportbedrijven met een verminderde productiviteit. Zo’n 40% van de bedrijven waren dalende winstcijfers het gevolg.
Meer jongeren aantrekken
De gemiddelde leeftijd van Europese chauffeurs is 47 jaar, zo concludeert IRU. Een derde is ouder dan 55, wat betekent dat ze over een jaar of tien met pensioen gaan. Slechts 5% van de chauffeurs is jonger dan 25 jaar. Dit is dus niet genoeg om het tekort op te vangen. Volgens IRU zijn onder andere de kosten van het groot rijbewijs reden dat er niet meer jonge chauffeurs bij komen.
Om chauffeurs te behouden, investeren bedrijven fors in hun personeel. Dit doen ze onder andere door het salaris te verhogen. Specifiek noemt IRU hierbij Nederland, waar chauffeurs fors meer verdienen dan het minimumloon. Blijkbaar is dat in andere landen niet zo. Bedrijven proberen ook chauffeurs te behouden met beter materiaal, onkostenvergoedingen en opleidingsmogelijkheden.
Volgens de IRU moet de EU zich meer inspannen om nieuwe chauffeurs te krijgen. Zo zouden jongeren direct uit school al hun rijbewijs moeten kunnen halen. Zo moet voorkomen worden dat ze eerst ander werk gaan doen en geen chauffeur worden. IRU pleit daarom om rijlessen voor 17-jarigen al toe te staan, iets waar de Europese Commissie voor open staat. Ook moeten chauffeurs beter en veiliger kunnen overnachten onderweg. Dit is met name belangrijk om vrouwelijke chauffeurs aan te trekken.