Hertgers Transport en Expeditie uit Eibergen heeft haar wagenpark voorzien van een nieuwe Mercedes Actros 1845 LS die onder meer wordt ingezet voor het transport van luchtvracht en voor transport in de industriële bouwsector. De trekker werd geleverd door Mercedes-Benz truckdealer Baan.
Laag brandstofverbruik
In de zoektocht naar versterking van de vloot, was het brandstofverbruik één van de belangrijke beoordelingscriteria. Op dat gebied toonde de nieuwe Actros zich volgens Hertgers onovertroffen. “De Mercedes-Benz Actros was iets duurder dan de andere truck die we op het oog hadden”, vertelt directeur-eigenaar Wim Hertgers. “Maar de nieuwe Actros blijkt veel zuiniger. Op sommige trajecten haalt deze wel 1 op 5, terwijl de trucks van het andere merk uit ons wagenpark dat niet halen. Door het lage brandstofverbruik verdien je op termijn het verschil in aankoopprijs terug.” Aan de basis van deze brandstofprestaties liggen onder meer de nieuwe achterasoverbrenging, de verbeterde aerodynamica en de doorontwikkelde Predictive Powertrain Control. Deze intelligente cruise-control integreert een aan de topografie aangepaste rijstijl in de schakelautomaat en maakt in combinatie met de precies afgestemde schakelstrategie een brandstofbesparing tot 5 procent mogelijk.
Maximale veiligheid
De nieuwe Actros van Hertgers beschikt over een uitgebreid veiligheidspakket. Een voorbeeld is de unieke automatische afstandsregeling met stop-and-go functie. Bij het naderen van een voertuig vermindert de cruisecontrol automatisch snelheid en houdt hij de vooraf ingestelde afstand aan. Indien de voorganger afremt tot stilstand, zal de Actros ook volledig automatisch tot stilstand komen. Trekt de voorganger binnen twee seconden weer op, dan komt de Actros vanzelf weer in beweging. Active Brake Assist 5 (ABA 5) kan op overstekende, tegemoetkomende of in het eigen spoor lopende personen met een automatische noodstop reageren.
De MirrorCam vervangt de traditionele zijspiegels. Doordat de camerabeelden meedraaien in de bochten, heeft de bestuurder vrijwel altijd goed zicht over de hele combinatie. Samen met detectiesysteem Sideguard Assist zorgt de MirrorCam voor een flinke verkleining van de dode hoek. Volgens Hertgers zijn deze systemen absoluut geen overbodige luxe. “Er gebeuren namelijk nog altijd veel ongelukken met vrachtwagens. Als transportondernemer kun je bijdragen aan een veiliger situatie voor de chauffeur en medeweggebruikers door te investeren in dit soort systemen. Als je de mogelijkheden hebt, moet je dat ook doen.”
Innovatie en samenwerking
De nieuwe Actros is verder voorzien van Active Drive Assist (ADA). Dit nieuwe systeem maakt gedeeltelijk autonoom rijden tot niveau 2 mogelijk. Daarmee is het een uitbreiding op de automatische afstandsregeling, ondersteunt ADA actief bij de rijstrookgeleiding en ontlast het de chauffeur. Voor ADA wordt de verder ontwikkelde radar- en cameratechnologie van de nieuwe ABA 5 gebruikt, in combinatie met de elektrisch ondersteunde stuurinrichting ServoTwin en de Lane Keeping Assist. Hertgers: “Tijdens een demorit heb ik deze techniek zelf mogen ervaren. Ik was direct onder de indruk. Het zorgt ervoor dat je heel ontspannen kunt rijden.”
“Ik vind het belangrijk dat ons personeel in goed materieel rijdt. De grote, moderne cabine biedt de chauffeur bovendien een fijne werkplek”. Daarmee doelt Hertgers onder meer op de Multimedia Cockpit Interactive: het digitale dashboard in de BigSpace-cabine. De functies van de vele knoppen zijn overgenomen door twee displays. Deze schermen geven onder andere de rij- en voertuiggegevens weer en bieden plek aan de unieke Mercedes-Benz Trucks App en trucknavigatie met verkeersbordherkenning.
Hertgers Transport en Expeditie
Hertgers Transport en Expeditie is opgericht in 2012 en afkomstig uit Eibergen. Het bedrijf is onder meer actief in transport voor de industriële bouw en luchtvracht, waarvoor het bedrijf rijdt met trailers met kooiaap. Het wagenpark bestaat uit tien trekkende eenheden, waarvan vier Mercedes-Benz trucks.