Hoge straffen geëist tegen Polen die in reservewielen drugs smokkelden

Nieuws
21-03-2022 | Door Tim de Jong

Het was weer een nieuwe vorm van drugssmokkel: transport in de reservewielen van vrachtwagens. Met tientallen kilo's tegelijk reden Poolse chauffeurs de cocaïne van Bodegraven naar Engeland, Spanje, Frankrijk, Noorwegen. Deze weken staan 14 verdachten voor de rechter. Dinsdag eiste het Openbaar Ministerie straffen tot 15 jaar cel.

Bewijs in de zaak komt onder meer uit versleutelde berichten die via Encrochat werden verstuurd. Daaruit komt een beeld naar voren van een organisatie die nauwgezet transporten organiseert die zo onopvallend mogelijk moeten zijn, terwijl de drugs verstopt in reservewielen onder de opleggers hangen. Dat dit niet meevalt blijkt ook: ze krijgen de "blokken" maar met moeite in de banden gepropt. Evengoed worden tientallen kilo's per band vervoerd. BIGtruck berichtte in 2020 al over de zaak.

In de jaren 2018, 2019 en 2020 zijn volgens het Openbaar Ministerie meerdere transporten toe te schrijven aan deze organisatie. Maar waarschijnlijk waren ze al actief sinds 2016, misschien eerder. De chauffeurs wisten waarmee ze rondreden, sommigen van hen zijn eerder ook al aangehouden en vervolgd. Verder dan dit "voetvolk" was het echter nog niet gekomen, tot in het voorjaar van 2020 de servers van Encrochat door de politie werden gekraakt en duidelijk bewijs vrij kwam.

Uitzendbureau

De criminele organisatie had zijn wortels in het zuiden van Polen. De 42-jarige hoofdverdachte komt ervandaan en het geld ging ernaartoe. Er zijn foto's van vrouwen die aan tafel grote stapels biljetten zitten te tellen. Deze basis in Polen bleef vooralsnog buiten bereik van justitie, maar in en rond Bodegraven wist de politie de invloed van de criminele organisatie wel te breken.

Jarenlang had de hoofdverdachte een belangrijke functie gehad in een uitzendbureau voor arbeidsmigranten. Het bleek de plek waar hij ook zijn criminele "werknemers" ronselde. Dat zich tussen de vele goedwillende Poolse arbeidsmigranten in deze regio ook een criminele populatie bevond, was gemeenten al langer een doorn in het oog.

Beschieting

Toen de organisatie in 2020 werd opgerold had die inmiddels bijna een "gewone" bedrijfsvoering gekregen. De 42-jarige man vormde de leidinggevende laag, samen met twee Poolse mannen van 36 en 28 jaar. Er waren vertrouwelingen en facilitators, en onderaan de hiërarchie stonden inpakkers en chauffeurs. In een woning in Waddinxveen was een kantoortje ingericht om de administratie van de dekmantels te regelen. En er waren verschillende opslag- en overslaglocaties voor de drugs.

Hoe gevaarlijk dat kan zijn voor de omgeving bleek toen in mei 2020 een partij drugs uit één van die opslagplaatsen werd gestolen. In de onrust die in de dagen daarna ontstond kwam de naam van de vermoedelijke dief boven drijven, waarna er op zijn woning werd geschoten. Althans, dat dacht men. In feite werd het verkeerde huis op de korrel genomen en raakte ook nog eens een onschuldige derde gewond.

Strafeisen

Het Openbaar Ministerie eiste dinsdag 15 jaar tegen de 42-jarige man. Zijn compagnons van 28 en 36 jaar hoorden 14 en 10 jaar tegen zich eisen.

Tegen de overige verdachten werden straffen geëist variërend tussen de 12 en 2 jaar cel, een werkstraf en een geldboete. Ook aan het uitzendbureau zou een geldboete moeten worden opgelegd van 600.000 euro (waarvan 200.000 voorwaardelijk).

De rechtbank zal over enkele weken uitspraak doen, een datum staat nog niet vast.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
27-11-2019
Van_Wanrooy_2.jpg

Van Wanrooy: Strafeisen tot 14 jaar voor invoer van ruim 10 ton cocaïne

Ruim 10.000 kilo cocaïne, een partij van bijna 3500 kilo een van bijna 7000 kilo,…
Nieuws
07-02-2020
Inspectie7LR.jpg

OM eist hoge straf in tachograaffraude

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft gisteren voor de rechtbank Rotterdam een voorwaardelijke gevangenisstraf van…
Nieuws
03-10-2019
manipulated_tacho_LR.jpg

Openbaar Ministerie legt transportbedrijf stil in onderzoek naar tachomanipulatie

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft op 2 oktober 2019 een zogeheten voorlopige…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.