OM eist hoge straf in tachograaffraude

Nieuws
07-02-2020 | Door Tim de Jong

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft gisteren voor de rechtbank Rotterdam een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden en 240 uur werkstraf geëist tegen een verdachte  werknemer van een transportbedrijf voor het manipuleren van tachografen. Tegen het transportbedrijf werd een geldboete van 20.000 euro geëist.  Volgens het OM heeft de verdachte de tachografen gemanipuleerd waardoor het mogelijk werd de Arbeidstijdenwet te omzeilen.

Tijdens het onderzoek werden meerdere gemanipuleerde tachografen met toebehoren en vrachtauto’s met gemanipuleerde tachografen aangetroffen. Ook werd materiaal aangetroffen waarmee tachografen konden worden gemanipuleerd.  Vrachtwagenchauffeurs kunnen met gemanipuleerde tachografen ongezien langer dan de wettelijk toegestane rijtijd deelnemen aan het verkeer.

Het transportbedrijf betreft een RDW geregistreerde erkenninghouder om tachografen te mogen ijken.  Voorafgaand aan een ijking dient een zogenaamde  manipulatiecheck te worden uitgevoerd. Na een ijking wordt een registerkaart aangemaakt waarop onder andere staat vermeld dat er geen afwijkingen (manipulaties) zijn aangetroffen. Het OM verwijt de verdachte dat hij deze registerkaarten van gemanipuleerde tachografen onjuist invulde. Hierdoor werd de indruk gewekt dat de tachograafinstallaties niet gemanipuleerd waren. De registerkaarten werden opgenomen in de administratie van het transportbedrijf en dienden om bij een controle aan te tonen dat de tachografen die in de vrachtauto’s werden geïnstalleerd aan de wettelijke eisen voldeden.

Ernst van de feiten

De verplichting van het gebruik van een tachograaf komt voort uit de regelgeving rondom de Arbeidstijdenwet. Doel van deze regelgeving is het verbeteren van de rij- en rusttijden van chauffeurs en daarmee ook de verkeersveiligheid. Het is volgens de officier een feit dat oververmoeidheid de kans op verkeersongevallen vergroot. Het manipuleren van een tachograaf heeft volgens hem als enig doel de rij- en rusttijden van een chauffeur onjuist te registeren. Door deze manipulatie kan een chauffeur ongezien langer doorrijden en korter rusten. Ook kan een gemanipuleerde tachograaf een storing veroorzaken in de veiligheidssystemen van een vrachtauto. Hiermee ontstaat een reëel gevaar voor de verkeersveiligheid, aldus de officier. Door de tachografen te manipuleren wordt ook het toezicht op naleving van de arbeidstijdenwet ondermijnd.

Strafeis

Een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden en een werkstraf van 240 uur voor de verdachte werknemer en een geldboete van 20.000 euro  voor het transportbedrijf is volgens de officier hier daarom op zijn plaats.

De rechtbank doet over 14 dagen uitspraak. (Archieffoto dus niet van de betrokkenen in dit verhaal)

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
25-10-2017
SR_DTCO-30-FASZINATIONSAUFNAHME.png

Tussenmodel tachograaf van VDO

Nog voor de komst van de Smart Tacho in 2019, neemt VDO/Continental  de moeite om nog met een verbeterde versie te komen…
Nieuws
12-03-2018
Continental-introduces-new-DTCO-configuration-app-LR.jpg

Nieuwe tachograaf voorschriften op komst

De komende periode staat in het teken van grote veranderingen op het gebied van tachografen. Uiteindelijk leidt…
Nieuws
03-03-2016
Digitach-2019.jpg

Nieuwe tacho laat inspectie op afstand meekijken

In 2019 komt er dus weer een  nieuwe tachograaf. Deze tacho kan meer, en geeft met name inspectiediensten…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.