Horrorweek voor het wegvervoer

Nieuws
16-02-2018 | Door Tim de Jong

Afgelopen week verliep dramatisch voor het wegvervoer. Bij ernstige ongelukken vielen in Duitsland zeven doden in twee dagen tijd. Bij een ongeval was een Nederlandse combinatie betrokken. De chauffeur wordt voorlopig in coma gehouden.

De ongevallen gebeurden op de A3 ter hoogte van Limburg-an-der-Lahn en op de A5  bij Walldorf. Op de A3 vielen twee doden en enkele zeer ernstig gewonden toen een Nederlandse truck achterop een file knalde. Een dag eerder stierven vier personen, waaronder een gezin van drie mensen bij een soortgelijk ongeval op de A5. Bij het ongeval op de A3 werd de cabine van de truck volledig verwoest, mede doordat de lading door het kopschot heen kwam zetten.  Enkele uren na dit ongeval, gebeurde er op hetzelfde wegvak wederom zo'n ongeluk, met andermaal een dode.

Tegelijkertijd publiceerde de Duitse krant Bild een stevig verhaal onderbouwd met cijfers over de toestand op de Duitse snelwegen. Het blijkt dat Bild zich baseert op een betrouwbare bron, namelijk de mautstatistiek die de BAG bijhoudt. Hieruit valt af te leiden dat het steeds drukker wordt met vrachtwagens in Duitsland. Ook beweert de BAG dat buitenlandse trucks twee keer zoveel mankementen vertonen dan Duitse trucks. "Daarbij gaat het meestal om verlichting, banden en uitlaatsystemen", zegt de BAG tegen Bild. Sinds de invoering van Euro 6 is het uitlaatsysteem veel ingewikkelder, groter en kwetsbaarder geworden. De BAG zegt jaarlijks een half miljoen trucks te controleren.

Parkeerplaatsnood

Intussen is de nood hoog wat parkeerplaatsen betreft. Er zijn er duizenden bij gekomen de afgelopen jaren, maar de vloed van met name buitenlandse trucks op Duits snelwegen lijkt niet te keren. Dagelijks moet de politie in actie komen om foutparkeerders bij Raststätten te bekeuren omdat ze doorgangen blokkeren of omdat ze zo ongeveer op de snelweg zelf gaan staan, aldus betrokkenen.

We zullen hopen dat het aantal parkeerplaatsen verder wordt uitgebreid. En dat noodremsystemen niet worden uitgeschakeld en dat chauffeurs van hun smartphones afblijven tijdens het rijden. En ja, zelf was ik ook weer in Duitsland onderweg afgelopen week. Daarbij werd ik drie keer gesneden door een auto die op het laatste moment voor me langs de snelweg af moest. De voorbumper zit er bij onze truck gelukkig nog aan.  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
18-05-2025
Iris Pelle-2-1400

Iris rijdt dubbelbemand met Joep

Iris Pelle rijdt dubbelbemand met haar hondje Joep. Dat doen ze met een Scania R450 Topline. Een truck die al ruim 1,2…
Nieuws
16-05-2025
Scania 770 S 14x4 MPG crane (1)

Scania 770S met 450 Ton/Meter kraan

Het wordt steeds gekker met truck- gemonteerde kranen, want een autolaadkraan kun je dit niet meer noemen. Het Deense…
Nieuws
16-05-2025
DAF XG+ Kings Danmark (5)

The Kings Transport kiest DAF

The Kings Transport, kortweg TKT uit het Deense Lejre heeft een nieuwe DAF XG+ laten opbouwen door Lavmands A/S. 
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.