In de storm van nieuws die er op ons af komt aan de vooravond van de IAA2018 valt het Hyundai bericht over een waterstof truck mij op. Hyundai is in onze windstreken nog totaal geen speler op het gebied van bedrijfswagens maar in andere delen van de wereld doet het Koreaanse merk al leuk mee.
De ambities van Hyundai zijn groot, en zoals ze inmiddels wereldwijd nummer vijf in de personenauto’s zijn willen ze ook in de bedrijfswagens groeien. Tot nu toe beperkt zich dat in Europa tot bestelwagens maar Hyundai heeft ook serieuze trucks die gewoon aan de Euro-6 normen voldoen. Terwijl in Hannover volgende week de IAA begint presenteert het merk nu een volledig elektrisch aangedreven vrachtwagen die zijn eigen stroom opwekt door middel van een brandstofcel. Die techniek kennen ze al heel goed, want het was ook Hyundai die met de eerste, in serie geproduceerde personenwagen met zo’n fuelcell op de markt kwam.
Bij een fuelcell, of in het Nederlands brandstofcel, wordt met waterstof energie opgewekt in het voertuig zelf. Het enige wat er uit de uitlaat komt is schoon water, en met deze techniek kun je dus al rijdend stroom maken. Dat is voor een deel dé oplossing voor het accu probleem, want met zo’n brandstofcel voertuig hou je tenminste laadvermogen over.
Hyundai is overigens al 20 jaar bezig met deze techniek, en naast personenauto’s rijden er inmiddels ook al bestelwagens en bussen van dit merk op waterstof.
Met de waterstoftruck remt Hyundai de grote Europese merken uit, want dit is tot nu toe de enige zware truck met een fuel cell. Gek genoeg staat Hyundai dit jaar niet op de IAA.. Nadere gegevens over de truck zijn nog niet bekend gemaakt maar we zien een tandemas bakwagen met naar schatting een GVW van rond de 25 ton. Daarmee is het wel degelijk een zware bedrijfswagen in een belangrijk marktsegment.
Grappig is dat de Koreanen voor het ontwerp van het front wel heel erg goed naar de concept Actros gekeken hebben. Ook hier geldt, beter goed gejat dan slecht bedacht!