Om de komst van een compleet nieuwe generatie vrachtwagens alvast invoelbaar te maken, heeft truckfabrikant-in-wording Hyzon een prototype gefotoshopt tot een Newexco-truck. De cabine is duidelijk herkenbaar als van de DAF CF.
Hyzon sloot eerder een samenwerking met het Nederlandse Holthausen om zich zo te verzekeren van een productielocatie in Europa. Holthausen ging op zoek naar een geschikte locatie, en kwam uit in Winschoten. Dit bleek de voormalige vestiging van Newexco te zijn. Bij met name oudere chauffeurs roept deze naam herinneringen op. Zo werd het idee geboren van een prototype gefotoshopt in kleuren uit het verleden.
Newexco kwam voort uit Anexco, een bedrijf dat werd opgericht door Jonker Veendam en Koeneman uit Sappemeer. Deze bedrijven verkochten Anexco aan het Duitse Rhenus, dat de naam in Newexco veranderde. We hebben het hier over de jaren zestig van de vorige eeuw. Rhenus ging weer op in Schenker en dit bedrijf verkocht Newexco aan De Bruin uit Surhuisterveen. Zoals bekend ging dit uiteindelijk weer op in Vos Logistics.
In 2021 is de wereld veranderd, en moeten we ons voorbereiden op uitstootvrije vrachtwagens. Dit prototype van Hyzon stoot alleen waterdamp uit en kan naar keuze van de waterstoftanks 400 of 600 kilometer vol elektrisch afleggen. Om ruim 450 km te halen, hoeft er slechts 29 kilo waterstof getankt te worden, een klusje wat niet langer duurt dan een dieseltank volgooien, zeg een minuut of tien.
Foto: Martin Vonk
Op" target="_blank" rel="noopener noreferrer"> transportenmilieu.nl kun je lezen over de voortgang van al zulke nieuwe techniek en over de komst van nieuwe waterstof tankstations.