Uit het jaarverslag van de Inspectie blijkt dat er minder met de tachograaf gemanipuleerd wordt maar dat schijnconstructies vaker voorkomen, en dat trucks te zwaar zijn.
De inspectie zegt bij zijn onderzoeken dat zij samenwerkt met de politie en dat deze fraudecontroles 'zeer intensief' zijn. In 2012 werden nog overtredingen vastgesteld in 30% van de selectieve controles. In 2015 was dat het geval bij gemiddeld 11% van die controles. Bij Nederlandse vrachtauto’s werd in 7% van de gevallen manipulatie geconstateerd versus 13% bij buitenlandse voertuigen, zegt de ILT.
Schijnconstructies
Schijnconstructies en arbeidsmarktfraude zijn volgens de ILT en groeiend probleem. Samen met de SZW onderzocht de inspectie 25 bedrijven waarvan tachtig procent ongeoorloofde constructies of andere misstanden werden vastgesteld. Bij bijna al deze 25 bedrijven was sprake van overtredingen zoals de eis van reële vestiging onvolledige rij- en rusttijden registratie, bedrijfsvoering zonder vergunning, niet voldoen aan de eis van dienstbetrekking en zo voort. In vijf gevallen verzocht de Inspectie collega's van buitenlandse diensten de vergunning in te trekken. De ILT onderstreept dat er selectief werd geïnspecteerd en dat de resultaten dus niet representatief zijn voor de sector. Samen met Belgische en Duitse collega's zijn vijftien postbusbedrijven onderzocht. van dertien hiervan werden de vergunningen ingetrokken.
Overbeladen
De inspectie zet samen met Rijkswaterstaat in op minder overtredingen op het gebied van overbelading; het aantal overtredingen moet terug naar onder de 10%. In 2015 zijn 4.700 inspecties op overbelading uitgevoerd, schrijft de ILT. Het meetsysteem Weigh in Motion (WIM) doet een voorselectie op basis van weeglussen in de weg, en daarna worden vrachtwagens fysiek nagewogen. In vrijwel alle gevallen bleek de voorselectie terecht, wat resulteerde in strafrechtelijke of bestuursrechtelijke sancties of waarschuwingen. De naleving van de regels voor overbelading was ongeveer 85%. De ILT constateert dat de gemiddelde zwaarte van de overtredingen afneemt, maar ook dat de naleving als geheel licht daalt. In de testfase is gebleken dat het WIM-systeem nog storingsgevoelig is. Hierdoor is uitsluitend digitale handhaving nog niet mogelijk.
Technische staat
Behalve op de gevaarlijke stoffen regelgeving heeft de ILT gecontroleerd op de technische staat van voertuigen (Wegenverkeerswet). De controles zijn uitgevoerd in samenwerking met de politie en de RDW. In totaal hebben ze 385 voertuigen gecontroleerd, waarbij bij 151 voertuigen (39%) een overtreding is geconstateerd. De overtredingen betroffen diverse technische gebreken, zoals een defecte/ondeugdelijke reminrichting, breuken/scheuren in het chassis en bij de wielophanging. Als BIGtruck vragen we ons af of 385 trucks niet een beetje te weinig is.
Cabotage
De inspectie heeft in 2015 meegewerkt aan een landelijk onderzoek naar de omvang van cabotage: binnenlands goederenvervoer uitgevoerd door een buitenlandse vervoerder. Dit onderzoek is uitgevoerd door Panteia in opdracht van het ministerie van IenM. De bevindingen uit het onderzoek worden aan de Tweede Kamer aangeboden. De redactie van BIGtruck houdt hier de vinger aan de pols zul je begrijpen.