Vanaf vandaag moet je officieel de landcode wijzigen als je de grens oversteekt, maar het ILT gaat daar niet meteen actief op controleren. Hoe de buitenlandse inspectiediensten er mee om gaan is echter onduidelijk.
Het invoeren van de landcode is een belangrijk middel in de handhaving op cabotage. Het doel is dan ook duidelijk, maar binnen afzienbare tijd zullen alle trucks voorzien zijn van de Smart Tachograaf 2 waardoor het wijzigen van de landcode automatisch gaat door een GPS module. Tot die tijd moet je dus officieel stoppen aan, of meteen na de grens om zelf de landcode te wijzigen. TLN waarschuwde al voor enorme opstoppingen aan de grenzen bij de invoering van deze plicht die vandaag (2 februari) in gaat.
Het ILT antwoord desgevraagd dat ze niet actief zullen controleren op deze manuele invoer, maar dat het wel meegenomen wordt in de reguliere controles. ,,Wij zullen rekening houden met de omstandigheden aan de grenzen want wij vinden verkeersveiligheid belangrijk, en dan wil je geen opstoppingen. Hoe buitenlandse inspecties hier mee om gaan weten wij echter niet. Bovendien zal, als bij een reguliere controle blijkt dat de landcode niet is aangepast terwijl daar wel de mogelijkheid voor was wel beboet worden door onze mensen''.
Het is dan ook aan te raden om de landcode wel te wijzigen bij iedere grenspassage, al was het maar om discussies met buitenlandse inspecties te voorkomen. In onze BIGtruck Podcast worden alle effecten van het mobiliteitspakket behandeld, en in bijgaand filmpje is uitleg te vinden over hoe je die landcode aan moet passen.