Uit het jongste ING rapport over de truckbranche en het wegvervoer, dat vandaag verschijnt, en waaraan BIGtruck heeft meegewerkt, is te zien dat het overal in de sector goed gaat. Er worden meer trucks en trailers verkocht, het wagenpark wordt jonger en trucks worden steeds zuiniger. De vooruitzichten voor 2017 en 2018, zijn gunstig.
Hierbij valt op dat de grote bedrijven groter worden, dat die bedrijven een groeiend trailerpark hebben, maar dat die grotere bedrijven steeds meer trucks en chauffeur extern inhuren. De grotere bedrijven maken hun 'flexibele schil' steeds dikker. Zagen we dat in 2007 er voor ongeveer een kwart van de totale vloot extern werd ingehuurd, nu is dat bij veel bedrijven al de helft. Die kleine bedrijven leveren steeds vaker de truck en de chauffeur. Een gevolg is dat het aantal eigenrijders toeneemt. Rond 2012 waren er in ons land zo'n 4000 eigenrijders, nu is dat aantal al bijna toegenomen tot 5000. Een groei van een kwart in vijf jaar tijd. Na een dipje in 2014, ziet ING ook het aantal transportbedrijven met twee tot tien trucks, weer groeien, richting de 6.000. Dat is bijna de helft van het totale aantal vergunninghouders in ons land.
Zuiniger
ING ziet verder dat trucks steeds zuiniger worden. Dankzij Euro VI zijn trucks de afgelopen jaren tien tot vijftien procent zuiniger geworden. Ook de totale kosten nemen daardoor af. Intussen is bijna de helft, 45% om precies te zijn, een truck die aan Euro VI voldoet. Er is dus nog heel wat te vervangen, en dat is precies wat er de komende twee jaar staat te gebeuren.