De sectoreconomen van de ING Bank verwachten voor volgend jaar een lagere groei voor de sector transport en logistiek. "De groei in de transport- en logistieksector zwakt in 2019 af, maar blijft gemiddeld nog altijd zo’n 2%," verwacht ING.
In het binnenland groeit de vraag van opdrachtgevers uit de bouw, detailhandel en de horeca in een iets lager tempo door. Internationaal wordt het jaar bij Europese klanten minder uitbundig. We vanuit dat de wereldhandel nog steeds enige groei laat zien, maar verladers uit de exportgerichte industrie en de groothandel groeien minder.
Het ondernemersvertrouwen in transport en logistiek bereikte begin 2018 een hoogtepunt en lijkt inmiddels over dat hoogtepunt heen. Een ruime meerderheid van de bedrijven blijft eind 2018 nog wel positief, ondanks de moeizame doorbelasting van hogere lonen en fors duurdere brandstof.
Hoewel de vervoersvraag terugschakelt, blijft het zeker in logistieke dienstverlening, het wegtransport en het pakketvervoer in 2019 druk, verwacht ING. Logistieke dienstverleners kunnen daarbij ook structurele groei boeken door dienstverlening door de groei van e-commerce. Tekort aan arbeidskrachten blijft knellen en vragen om creativiteit en ondernemerschap. De binnenvaart veert in 2019 terug van laagwaterjaar 2018.
Meer faillisementen
De forse kostenstijging heeft de rendementen in 2018 aangetast, schrijft ING. Met een EBIT-marge van enkele procenten maakt elk niet doorberekend procent verschil. Per saldo is er meer werk verricht tegen een lagere marge en hier zijn kwetsbare bedrijven niet tegen bestand. Dit blijkt uit het aantal faillissementen dat tegen het algemene beeld in toenam in 2018. Een toename was er bij wegtransporteurs en pakketbezorgers, maar ook bij expediteurs waar de concurrentiedruk toeneemt, rapporteert ING.