Dit jaar is het precies negentig jaar geleden dat zowel Volvo als DAF werden opgericht. Beide bedrijven ontstonden in 1928, een jaar wat daarmee de geschiedenis in gaat als een uitstekend truckjaar, al begon DAF pas jaren later aan de bouw van trucks. Volvo bouwde 90 jaar geleden echt de eerste vrachtwagens.
Exact 90 jaar geleden, op 20 februari 1928, werd de eerste anderhalve ton zware Volvo Volvo LV40 (Serie 1 Typ A) geboren in de fabriek van Lundby in de buitenwijken van Göteborg. De vraag ernaar was groot en al snel volgden er 500 vrachtwagens uit deze serie.
Een jaar eerder richtten Gustav Larsson en Assar Gabrielsson, met deelname van SKF, het personenautoproductiebedrijf Volvo op. Gustav Larsson werd technisch directeur, terwijl Assar Gabrielsson de functie van managing director van het nieuw gevormde bedrijf overnam.
Tegen oktober 1927, zes maanden na de start van de productie van Volvo-personenauto's van het OV4-model, besloten de partners zich voor te bereiden op de release van het eerste commerciële anderhalve ton zware voertuig, dat later de ongecompliceerde afkorting LV40 kreeg. De truck was uitgerust met een 4-cilindermotor met een vermogen van 28 pk en kon snelheden tot 50 km/h bereiken. De truck ontving een nieuw frame, een achteras, een ophangbeugel, een houten cabine en twee wielbasissen in 3300 mm en 3700 mm.
90 jaar later is het merk Volvo Trucks de meest winstgevende divisie van de Volvo Group, en is het vertegenwoordigd in meer dan 140 landen over de hele wereld. Rode draad in de bijna eeuw-lange geschiedenis van haar bestaan en voortdurende ontwikkeling, is dat de kernactiviteiten van Volvo nog steeds de kernwaarden zijn die werden vastgesteld door de grondleggers van het bedrijf, Gustav Larsson en Assar Gabrielsson: kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.
Ter ere van het 90-jarige bestaan, introduceert Volvo Trucks Nederland later dit jaar een speciale editie.