De lange zes- asser met zijn stoere neus én slaapcabine heeft de wielbasis van een forse bakwagen, maar toch is het een trekker! Het idee van de opleggerschotel achter de 55 Ton/Meter kraan ontstond in het Noordwesten van Canada bij Trans Carrier Limited. Dit bedrijf specialiseerde zich in zwaar transport voor de olie-industrie, vaak ver van de bewoonde wereld. Jarenlang werd het transport uitgevoerd door een zware trekker-oplegger met oplegger. De ter plaatse benodigde kraan volgde de combinatie dan. Begin vorig decennium kwam het bedrijf echter tot de conclusie dat het tot één geheel kon worden gecombineerd door een koppelschotel toe te voegen aan de achteroverbouw van de kraan.
De truck is een Kenworth C500 met een Cummins 15 liter motor met 605 pk. De truck is uitgevoerd met drie voorassen, waarbij wij ons eigenlijk afvragen hoe die belast kunnen worden, want de voorste twee dragen alleen de cabine en de neus. De instap gaat via een ring op de tweede as, net als vroeger bij de oude DAF 'kikker' modellen dus eigenlijk. De kraan is een National Crane NBT55 met een vijfvoudig uitschuifbare arm van 39 meter. Op de laatste twee meter chassis is de opleggerschotel gemonteerd. Het toegelaten totaalgewicht op de openbare weg is slechts 43,5 ton, maar éénmaal op onverharde paden zal dat fors overschreden worden.
Het concept is in de praktijk uitvoerig getest en ook na de overname van Trans Carrier Transport door Becker Transport gaat het bedrijf door met de inzet van deze speciale trucks. Bron: 40Ton.net