KNV chauffeurs verwerpen eindbod, ultimatum voor TLN

Nieuws
01-04-2017 | Door Tim de Jong

Tijdens een bijeenkomst georganiseerd door CNV en FNV waar zich zo'n 600 chauffeurs hadden verzameld is na stemming het CAO eindbod van TLN unaniem afgewezen. TLN krijgt een ultimatum waarna zeer waarschijnlijk acties in het wegvervoer zullen volgen.

Al meteen in de ochtend grepen chauffeurs de microfoon om te concluderen dat ze met dit voorstel bestolen worden door hun werkgevers.  Zij vielen vooral over het inleveren van ATV-dagen en over afbouwen van toeslagen. Ook het herdefiniëren van nachtarbeid alsmede het laten rijden van oudere chauffeurs in nachtwerk, viel slecht.

Vertegenwoordigers van het FNV hielden hun gehoor voor dat de verworvenheden van de afgelopen 25 jaar zouden gaan verdwijnen. Zij vertelden dat er sprake was van 'een zekere arrogantie' aan de andere kant van de onderhandelingstafel'. ''Het lijkt heel wat, tien procent erbij, maar qua voorwaarden en toeslagen leveren jullie gewoon in'', aldus Egon Groen van FNV.

Duidelijk werd dat de vele oudere chauffeurs, die het vaak van de toeslagen moeten hebben om tot een net loon te komen na een maand werken, slechter af zouden zijn met dit TLN-voorstel, ondanks de verhoging van het basisloon met tien procent.

Het afbouwen van toeslagen en het inleveren van ATV dagen zijn voorname componenten van de KNV CAO, die  zal 'opgaan' in de TLN-CAO. Oftewel de KNV voordelen zullen verdwijnen.  

De bonden stellen TLN komende week een ultimatum. Wordt daarop niet gereageerd, dan zullen de bonden acties gaan voorbereiden. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
23-04-2017
FNV-CNV-Utrecht1aprilLR_2.jpg

FNV: 10% meer loon, geen verslechteringen

In de komende drie jaar krijgen 130.000 transportwerknemers een loonsverhoging van 10%. De lonen voor alle werknemers…
Nieuws
20-03-2017
Actie.jpg

Acties op handen tegen CAO voorstel

Het CAO bod wat door TLN op tafel is gelegd wordt daar massaal vanaf geveegd door de chauffeurs. Er is forse kritiek…
Nieuws
27-07-2020
Poolse_chauffeur_LR.jpg

Oost-Europese trucks moeten regelmatig retour thuisland

Een van de afspraken uit het Mobiliteitspakket is dat vrachtwagens die onderweg zijn in het buitenland,…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.