Volgens het vakblad Rijschool Pro zijn er lange wachttijden voor kandidaten die hun vrachtwagenrijbewijs willen halen. De wachttijden loopt op tot enkele maanden.
Eigenaren van transportbedrijven bellen heel Nederland af om een kandidaat chauffeur examen te kunnen laten doen. Wanneer ze hierover praten met het genoemde vakblad, durven ze zich niet te identificeren, bang als men is voor het CBR dat ze weer achteraan op de wachtlijst worden geplaatst.
Om toch zo snel mogelijk examen te kunnen doen, rijden kandidaten en hun komende werkgevers honderden kilometers om om in een ander deel van het land het rij examen te kunnen afleggen. Het blad geeft het voorbeeld van een vervoerder die dertien rijscholen belde om zijn chauffeur examen te kunnen laten doen. De andere twaalf konden hem niet helpen. Om bij die 13e rijschool te komen, moest er 200 kilometer omgereden worden.
Stilstaande trucks
Een ander probleem is dat rijscholen hun trucks noodgedwongen stil laten staan vanwege het gebrek aan capaciteit bij het CBR. CCV en CBR hebben maatregelen aangekondigd om de beschikbare examencapaciteit zo eerlijk mogelijk te verdelen. Dat dat niet leidt tot afnemende wachttijden moge duidelijk zijn. Een vervoerder zegt dat de problemen afgelopen najaar al zijn begonnen en dat zo'n beetje alle examinatoren in het dit vak structureel overwerken.
Er zijn duidelijk te weinig examinatoren en te weinig capaciteit. Een rondgang op internet laat zien dat tal van rijscholen zitten te springen om rij-instructeurs en examinatoren voor de het vrachtwagenrijbewijs.