De Mack Pioneer vervangt de Mack Anthem als het topmodel van het Amerikaanse merk, al blijft de Anthem voorlopig nog te bestellen. De Pioneer staat op een geheel nieuw platform en bijna alle onderdelen zijn anders dan bij het vorige model. De nieuwe trekker is een stuk aerodynamischer geworden, met een duidelijk aflopende vorm naar de neus toe. Anders dan bij traditionele Amerikaanse vrachtwagens is de cabine een stuk breder dan de voorkant van de neus. Dit levert de chauffeur zo’n 15 centimeter extra breedte op in de cabine. De Mack Pioneer is verkrijgbaar met vier verschillende slaapcabines en ook als dagcabine.
De Mack Pioneer heeft grote gelijkenis met de nieuwe VNL van moederbedrijf Volvo. De basis van de cabine is gelijk, al heeft Mack er wel zijn eigen draai aan gegeven. De aandrijflijn is van Volvo: de Mack MP13 krachtbron is eigenlijk gewoon de Volvo D13, terwijl de Mack mDrive transmissie niks minder is dan de Volvo I-Shift. Het vermogen van de motor ligt in de Mack Pioneer tussen 415 en 515 pk. Waarschijnlijk is ook het chassis identiek en dit lijkt een voorbode van wat we in Europa gaan zien met dat andere Volvo Trucks merk, Renault Trucks. Met de Pioneer bewijst Mack dat je wel degelijk je eigen identiteit kunt geven aan zo'n, verder identieke truck.
Willen
Alles draait dan ook om de chauffeur, zegt Mack. “We willen dat chauffeurs tegen hun baas zeggen dat ze een Mack willen”, zo sprak directeur Fernando Couceiro bij de onthulling. Hopelijk valt het nieuwe uiterlijk in de smaak, want op het eerste gezicht is deze wat wennen. De lage merknaam in de grille en het plastic onder de koplampen geven de Pioneer iets triests. De naam Mack zit zo laag omdat hij anders de luchtstroom in de grille verstoorde.
Al met al moet de Mack Pioneer 11 procent zuiniger zijn dan het uitgaande model. De camera’s die de spiegels vervangen, helpen hier zeker bij. Deze innovatie heeft ook in Amerika zijn intrede gedaan. Volgens Mack is het de meest zuinige vrachtwagen van de snelweg. Zelfs de Mack Bulldog voorop de motorkap moest aan verduurzaming geloven: de beeltenis van de stoere hond is meer aerodynamisch gemaakt en staat niet meer op een verhoging maar is deels in de motorkap verzonken.