De VW Truck & Bus Holding kiest ervoor om de nieuwe bestelauto in de 3,5 tons klasse ook in de markt te zetten als MAN. Daardoor verwachten VW en MAN een bredere klantenkring te kunnen aanspreken.
''Als MAN kennen wij heel veel klanten die ze bij Volkswagen niet kennen'', aldus MAN tijdens de onthulling van de nieuwe zware bestelauto. ''In tal van segmenten waar wij trucks verkopen, weten we dat er ook klanten zijn die we kunnen helpen met een lichte truck. Want zo zien wij de TGE: niet als en grote bestelauto, maar als een lichte truck.''
Er is natuurlijk nog een argument. In de wereld van de logistiek, waar MAN ook veel klanten heeft, komt vanwege tal van ontwikkelingen zoals e-commerce, de focus te liggen op The Last Mile. VW Truck en Bus wil hier natuurlijk grip op houden en niet de trucks leveren die de stad niet in mogen omdat ze te groot zijn straks. Alle reden dus voor moederbedrijf VW, om naast de VW Crafter, ook met een MAN-versie te komen.
TGE
De nieuwe bestelauto wordt gebouwd in een gloednieuwe fabriek in Polen. De vorige generaties Crafter van VW kwamen uit een Mercedes fabriek in Bremen. Maar de liefde tussen beide automobiele grootmachten is flink bekoeld en Mercedes heeft in Renault een andere partner gevonden om ontwikkelingskosten aan bestelauto's te delen. Toch wil VW het hele segment bedienen en vandaar de twee merken strategie voor wat in feite dezelfde bestelauto is. Bij de MAN werd gekozen voor de typenaam TGE, met de 'E' van 'Express', maar het is geen geheim dat er, juist indachtig die Last Mile, er zowel van VW als MAN een variant komt die volledig op elektriciteit rijdt. Die variant wordt volgend jaar verwacht en op zijn vroegst al eind dit jaar.
Keuze
Tot die tijd kent de TGE dus alleen de nodige dieselvarianten. Daarbij is keuze uit twee wielbases (3,64m en 4,49m) en drie hoogtes. Alle TGE's hebben de twee liter motor van VW, er is keuze uit vier vermogensvarianten. De klant kan verder kiezen zes gewichtsvarianten, variërend van drie tot 5,5 ton GVW. De grootste TGE kan zes europallets laden en heeft een laadvolume van 18 kuub.
Duurder
In principe zijn de MAN's TGE duurder dan hun VW broertjes, ook in dezelfde specificatie. Het verschil zit 'm volgens importeur Pon in de uitrusting. Die is bij de TGE wat uitgebreider. De TGE komt met standaard EABS, oftewel inclusief NotBrems Assistent en zijwind assistent. Met de dealer bepaalt de klant de opbouw en het onderhoud. MAN wijst erop, dat bij de TGE-klant, de helft van de klanten aan komt zonder afspraak. Verder komt het telematicaplatform RIO beschikbaar voor de TGE. Dit platform is multimerk, maar moet vooral laten zien dat alle merken onder de VW Truck & Bus holding bij elkaar horen. Dus ook MAN en Scania.
Personenvervoer
Als busbouwer hoopt MAN ook tal van TGE's af te zetten met stoelen in plaats van een laadruimte. Alles bij elkaar denkt MAN binnen twee jaar 20.000 stuks van deze grote bestelauto op de Europese markt te kunnen afzetten. Dat is hard nodig, want op aartsrivaal Mercedes hebben VW en MAN in dit segment veel goed te maken. En dan praten we nog maar niet over andere concurrenten.
Tim de Jong