In Nederland zijn sinds kort bestelauto’s van Maxus leverbaar. Er zijn twee modellen, de eDeliver3 voor stads- en koerierswerk en de grotere eDeliver9. Die laatste namen we mee voor een rondje Amsterdam, inclusief binnenstad.
Het grote Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) heeft een nieuwe generatie elektrische Maxus bestelauto’s ontworpen en daarmee wil het bedrijf ook gaan scoren in Europa. Daartoe is een importeur aangesteld die vanuit Amstelveen actief is en die bijvoorbeeld zorgt dat klanten met hun Maxus bestelauto terecht kunnen bij een truckdealer. Die is tenslotte ook ’s avonds open.
Geschiedenis
Al eerder kwam er een Maxus-bestelauto uit China. Die had Britse wortels, en zoals dat gaat bij de Britten, bouwen ze iets leuks en dan ja, wat dan eigenlijk? Dus kochten de Chinezen de mallen, maar ze waren niet zo tevreden. Met het elektrische tijdperk in aantocht, besloot SAIC tot een serieus nieuw ontwerp. En serieus werd het. Naar eigen zeggen heeft Maxus op dit moment het meest uitgebreide aanbod van elektrische bestelauto’s, is het het enige merk met alleen maar elektrische bestelauto’s, biedt het de meest efficiënte aandrijflijnen en dus het laagste elektriciteitsverbruik in zijn segment. Een hele belangrijke claim is dat Maxus zegt dat alle bestelauto’s full options worden geleverd. Dus met Apple Carplay, alle veiligheidsvoorzieningen en kan er zowel AC als DC worden geladen.
Rijden
Het uiterlijk doet afgezien van een misschien wat overdreven chroomstrip aan de voorkant beslist Europees aan. Ook de zijpanelen en de lengte en breedte van de carrosserie, zijn ontegenzeggelijk Europees. Dit geldt ook voor het interieur.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal!