Volkswagen staat voor een nieuw tijdperk met betrekking tot de lichte bedrijfswagens. Door de samenwerking met Ford, komen er nieuwe bestelauto’s, net op het moment dat elektrificering een must is geworden. Tot de tijd verkoopt Volkswagen deze Caddy, die gewoon een twee liter dieselmotor en een DSG-automaat heeft.
Maar deze Caddy is wel helemaal nieuw. Een duidelijk voorschot, nu VW met de hele industrie aan de vooravond staat van een ongekende revolutie. VW heeft met Ford afgesproken dat het in het koerierssegment het voortouw neemt. Dat zou kunnen betekenen dat deze Caddy nog geruime tijd in productie blijft en dat er achter de coulissen aan een vol-elektrische variant wordt gewerkt. Bij dit nieuwe ontwerp is al duidelijk rekening gehouden met wat komen gaat. Wie al eens met een VW ID3 heeft gereden, begrijpt wat ik bedoel. Het volstaat om over de symbolen die je ziet met je vingers te bewegen, waar je voorheen knoppen had zitten. Dat scheelt natuurlijk in onderdelen. Knoppen zitten eigenlijk alleen nog op het stuurwiel. Het digitale dashboard werkt erg leuk. Het geeft subtiele commando’s en het laat perfect zien wat je als bestuurder onderweg weten wilt. De bediening van het grote scherm rechts van het dashboard is eveneens kinderspel. Met deze Caddy zet VW een maatstaf neer van wat er tegenwoordig allemaal aan assistentiesystemen op auto’s zit. In dat opzicht profiteert de Caddy van de modernst beschikbare autotechniek. Maar dankzij zijn unieke ontwerp, blijft ook deze Caddy gewoon duidelijk als zodanig herkenbaar. En dat is knap.
Subtiel ontwerp
Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Caddy een wat inspiratieloos rijdoosje. Maar wie goed kijkt ziet steeds meer ronduit fraaie details. Dat begint al met het gesloten frontje. Het lijkt makkelijk getekend, maar het ziet er bij nader inzien echt goed uit. De zijkant idem dito. De achterlichten zijn een unicum en zijn voorzien van leuke details. Er zit een unieke belijning in de zijpanelen. Dit alles zonder ook maar een millimeter in te leveren aan laadruimte of een kilogram aan laadvermogen. Nog steeds kan de Caddy 720 kg laden en mag nog eens anderhalve ton aanhangwagengewicht trekken. Dit komt mede door de achteras die met een in alle eerlijkheid ouderwetse, maar effectieve panhardstang is uitgerust. Die biedt stabiliteit en laadvermogen, maar ook ruimte voor bijvoorbeeld vierwielaandrijving en wat al niet meer. ‘Innovatief’ is de panhardstang allerminst, maar effectief zeker.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het volledige verhaal!