MAN introduceerde op de Agritechnica een nieuwe motor met een inhoud van negen liter. Voorlopig is deze nieuwe motor, ontwikkeld en geproduceerd in Neurenberg, bedoeld voor toepassingen in landbouwmachines. Maar wie de specs bekijkt, kan niet anders dan concluderen dat deze nieuwe motor het heel goed zou doen in de trucks van MAN.
Het gaat om een zelf ontwikkelde zes cilinder negen liter motor, die beschikbaar komt in de vermogensklasse van 279 tot 440 pk. De motor heeft als benaming D1556 meegekregen, dus de boring van de cilinder bedraagt 155mm. Het betreft een SCR-only motor, in lijn met de compacte zeven liter motor die MAN in oktober jongstleden introduceerde voor toepassing in de TGM.
Het nieuwe motorblok weegt 860 kg en is volgens MAN compacter dan de motoren van de concurrentie. Bij de constructie is uitgegaan van een maximum koppel van 1970 Newtonmeter dat beschikbaar is van 1150 tot 1300 rpm. Het common rail systeem heeft een inspuitpiekdruk van 2500 bar en de turbo is van het VTG type, dus met variabele geometrie.
VW holding
MAN zit met Scania en VW bedrijfswagens in dezelfde holding. Scania beschikt over een eigen negen liter motor, met vijf cilinders. De komst van deze nieuwe MAN-motor en de eerder geïntroduceerde zeven liter motor, toont aan dat MAN inderdaad binnen de groep is aangewezen om de lichtere motoren te ontwerpen. Naar we hebben begrepen wijdt Scania zich dan aan de zwaardere blokken van circa dertien liter. Voor het topsegment kan binnen VW gekozen worden uit een 15,2 liter zes cilinder MAN en de 16,2 liter Scania V8.