De productie van MAN trucks in Munchen en Krakau ligt al sinds 14 maart stil. In Nürnberg, Salzgitter en Wittlich worden nog mondjesmaat voertuigen geproduceerd, aldus een officieel persbericht.
Leveranciers van draadbomen zijn niet meer in staat om te leveren, aangezien die productie plaats vond in Oekraïne. Dit leidt voor MAN tot ingrijpende problemen en een enorme daling van de volumes in het tweede kwartaal. De autobussen van MAN worden niet geraakt door de leveringsproblemen.
Deze dramatische situatie heeft MAN er toe gedwongen om drastische maatregelen te nemen. Meteen nadat de oorlog uitbrak zijn er pogingen gedaan om de productie van draadbomen in andere landen op te starten maar het kost naar verwachting enige maanden om dat op te starten. MAN heeft dan ook besloten om meteen te stoppen met alle activiteiten en alle uitgaven voor niet bedrijf- kritische activiteiten volledig stop te zetten. Tot nader orde is er ook gestopt met het aantrekken van nieuw personeel. Voor 11.000 medewerkers geldt dat er arbeidstijdverkorting is ingesteld. Ook buitenlandse medewerkers zullen worden getroffen door de maatregelen. Als teken van solidariteit met het personeel ziet de raad van bestuur de komende drie maanden ook af van het grootste deel van het eigen salaris door de dramatische situatie.
Omdat door de huidige ontwikkelingen de overeengekomen levertijden niet kunnen worden gehaald heeft MAN zijn klanten een annulering van orders aangeboden. Ze krijgen dan de mogelijkheid om tegen nieuwe voorwaarden een nieuwe bestelling te doen.
Het persbericht werd ondertekend door Alexander Vlaskamp, sinds eind vorig jaar de grote baas van MAN Truck&Bus. Vlaskamp was tot die tijd de tweede man van Traton zusterbedrijf Scania. Dat merk gaf eerder al aan te stoppen met de order intake.
Op de foto zie je met plastic afgedekte chassis op een stilgevallen productielijn in München.