MAN Truck & Bus presenteert op dit moment in Berlijn het nieuws voor de komende IAA die van 20 tot en met 27 september gehouden wordt in Hannover. Er is nieuws op het gebied van elektrische aandrijving, er komen camera’s in plaats van spiegels en is zelfs een nieuwe motor, al werd die nog even niet getoond.
Om maar met dat laatste te beginnen, de D15 motor die eerder al in de bussen getoond werd wordt straks ook beschikbaar voor trucks. Met een vermogen van maximaal 400 pk is deze negen-liter zes cilinder een antwoord voor de zware distributie. Vreemd genoeg houdt MAN het kruit voor de trucks nog even droog tot aan de beurs. Tijdens de presentaties op het nieuwe vliegveld van Berlijn werd er nog met geen woord over gerept.
Elektrisch
Ook op het gebied van gasmotoren is er geen nieuws aan het MAN truckfront. Alleen voor de bussen is er een lichte gasmotor, maar verder predikt het merk van Rudolf Diesel uiteraard Diesel. En elektrisch, want er werd zowel een eTGE als een eTGM getoond! Met die laatste reden we een indrukwekkend rondje over het vliegveld. De drie- assige distributietruck is volledig elektrisch en heeft een actieradius van 180 kilometer. De twintig ton zware bakwagen gaat er vandoor als een kogel en regenereert de remenergie. Zo hard optrekken is natuurlijk niet raadzaam, want dat kost heel veel extra stroom. De opgegeven range van 180 kilometer haal je dan ook niet als je steeds de Tesla’s er uit wilt trekken bij ieder stoplicht. De MAN eTGM rijdt superstil en laat zich in alle opzichten bedienen als zijn dieselbroertje.
Zonder spiegels?
Helemaal nieuw is dat de Europese wetgeving sinds 1 juli ruimte biedt voor het rijden zonder spiegels. Dat kan, uiteraard, alleen met goedgekeurde systemen op voertuigen die daarmee gekeurd zijn. MAN had een Neoplan Cityliner touringcar als ‘versuchsfahrzeug’ voor ons klaar gezet om de eerste kilometers te maken ‘met zonder spiegels’ en dan met een camera systeem. Het systeem op de bus is van Vision Systems en aan de buitenkant zien we twee spoiler-achtige vleugeltjes. Binnen wordt het beeld getoond op twee monitors op de A-stijlen. Het is even wennen maar het is echt goed te doen, zo blijkt tijdens onze rit over de Autobahn. Ook op smalle wegen met veel bomen, harde schaduwen en felle zon blijft het beeld helder en duidelijk. Tijdens de IAA zullen meer merken dergelijke systemen presenteren. Niet alleen op bussen maar ook op trucks. De voordelen zijn duidelijk, want je hebt echt veel meer direct zicht en de luchtweerstand zal ook verbeteren zonder die grote spiegels. Wij zijn heel benieuwd hoe de camera’s het s’nachts doen, of bijvoorbeeld als je achteruit een donkere hal in moet rijden. Wordt vervolgd..
Verder toont MAN tijdens de IAA een zes tons TGE bestelwagen. Dit is de eerste bestelwagen met 17 inch remmen in verband met de hogere gewichten. Een veilige gedachte..