Het gaat goed met de primeurs voor MAN: enkele weken geleden was het Duitse merk de eerste die een productierijpe vrachtwagen met een waterstof-verbrandingsmotor presenteerde (waar we al in reden) en nu is het merk de eerste die een autonoom rijdende vrachtwagen laat rijden in Duitsland. Met aan boord twee belangrijke lieden, want zo’n stap is natuurlijk niet zomaar iets. De test is uitgevoerd zodat MAN toestemming krijgt verder te testen.
De MAN reed in de test op niveau 4. Hierbij hoeft de chauffeur niet meer actief op te letten. Het is echter nog niet volledig autonoom, want het werkt alleen nog onder bepaalde omstandigheden. In dit geval overdag op de Duitse snelweg met goed weer. De rit duurde slechts zo’n 10 kilometer op de A9 tussen Allershausen en Fürholzen. De rit is echter erg belangrijk om te laten zien hoe ver de techniek al is. Autonoom rijden op de snelweg is al mogelijk, waarmee het zelfstandig rijden van de ene hub naar de volgende niet langer een droom uit een verre toekomst is.
Aan boord was naast de minister ook MAN-topman Alexander Vlaskamp. “Vandaag nemen we een nieuwe grote stap naar autonome bedrijfswagens, het tweede aandachtspunt voor de toekomst naar zero-emissie transport. Dit jaar testen we eerst met prototypes op de snelweg. Vanaf 2025 gaan we verder met hub-to-hub projecten, maar in toepassingen van onze klanten. We nemen daarom serieuze stappen naar de productie van autonoom rijdende vrachtwagens tegen het einde van het decennium. Wetgeving geeft ons de nodige zekerheid over de planning. Om autonoom rijden mogelijk te maken, moeten we echter ook nauw samenwerken met beheerders van infrastructuur, zoals Autobahn GmbH. Alleen samen kunnen we autonoom rijden op weg krijgen."