Op de komende Bauma-beurs in München van begin april laat MAN een reeks van nieuwigheden en noviteiten zien. Meest opvallend is de eerder al aangekondigde nieuwe negen liter motor, met zes cilinders. Deze vervangt de D20 motor bij het merk. MAN's 12,4 liter motor (D26) werd flink verbeterd.
De initiatieven op motorengebied zijn mede ingegeven door de komst van een nieuwe, strengere Euro VI norm Euro VI-D. In september gaat deze norm wettelijk verplicht worden. De nieuwe negen liter motor is volgens het bedrijf 230 kg lichter dan de D20 motor.
Tien pk erbij en 100 Nm
Met drie vermogensvarianten, te weten 330 pk, 360 pk en 400 pk, is de D15-motor gepositioneerd tussen de 320 pk 6-cilinder D08 6,9-liter motor en de D26 12,4-liter motor met 430 pk. De cilinderinhoud van de D15 zescilinder lijnmotor met Common Rail injectie is 9.037 cc. Het maximumkoppel bedraagt 1.600 Nm bij de 330 pk , 1.700 Nm bij de 360 pk en 1.800 Nm bij de 400 pk uitvoering. Voor veilige afdalingen is een maximaal motorremvermogen van 350 kW verkrijgbaar met de Turbo EVBec. Het Common Rail injectiesysteem werkt met een maximale injectiedruk van 2.500 bar. Dat helpt samen met nevenaggregaten - die alleen worden ingeschakeld als ze echt nodig zijn, zoals de dynamo en de luchtcompressor - bij het reduceren van het brandstofverbruik.
Aangezien AdBlue tegenwoordig zonder beperkingen leverbaar is, heeft MAN besloten om voor de motorreeks D15 uitsluitend gebruik te maken van het SCR uitlaatgas-nabehandelingssysteem.
Vanzelfsprekend gaan alle andere MAN-motoren - D08, D26 en D38 - in de loop van 2019 in Euro 6-d versies op de markt komen. De vernieuwde D26-motoren leveren 10 pk meer en 100 Nm extra koppel ten opzichte van de vorige Euro 6c versies. De vermogens zijn nu zodoende 430 pk, 470 pk en 510 pk. Wat de Euro VI-D norm precies inhoudt, kun je lezen in het komende BIGtruck Online Magazine. Een feit is dat MAN hier flink werk van heeft gemaakt.
ACC Stop & Go
Afgelopen jaar werd de zogenaamde Stop & Go functie toegevoegd op de MAN met TipMatic 12 + 2 (Scania-bak) transmissie, waardoor het systeem ook onder de 25 km/uur en tot stilstand werkt. In de loop van 2019 komt het systeem beschikbaar op een groot aantal modellen met de TipMatic 12 transmissie(ZF-bak), waaronder voor de MAN TGS- en TGX-serie die worden gebruikt in de bouwsector. Binnen een snelheidsbereik van 0 tot 25 km/u houdt ACC Stop & Go een vaste afstand aan tot de voorligger en indien nodig remt het af tot stilstand. Na een korte stop van maximaal twee seconden trekt het voertuig automatisch weer op. Als het voertuig langer stilstaat, kan de bestuurder het gaspedaal bedienen of een knop op het multifunctionele stuurwiel indrukken om weer weg te rijden.
Beter sturen
Dit jaar introduceert MAN ComfortSteering op de TGM, TGS en TGX die zijn voorzien van de nieuwe Euro 6d motoren. Dit actieve besturingssysteem assisteert de bestuurder door de stuurkrachten aan te passen op basis van de gereden snelheid. Dit systeem vormt ook de technische basis voor Lane ReturnAssist (LRA). Als de chauffeur per ongeluk de rijbaan verlaat zonder richting aan te geven, wordt LRA ingeschakeld. Dat stuurt het voertuig vervolgens automatisch en zelfstandig terug naar de oorspronkelijke rijbaan.
Meer zien
MAN komt verder met het VAS Video Manoeuvring System, dat de chauffeur de dode hoeken voor en rechts naast het voertuig toont, zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan bij het afslaan of manoeuvreren. Het systeem assisteert de chauffeur door extra zicht te creëren naast de achteruitkijkspiegel aan de hand van een display dat is aangebracht op de A-stijl of het display op het dashboard, dat een beeld geeft van het dode-hoekgedeelte naast het voertuig. Een groothoekcamera naast de cabine legt het beeld vast. Het systeem geeft door middel van bewegingssensoren aan de voor- en rechterzijde van het voertuig een geluids- en lichtwaarschuwing wanneer er gevaar dreigt.