Meer ruimte voor vrachtverkeer in Beneluxtunnel

Nieuws
19-12-2018 | Door Tim de Jong

Vrachtverkeer door alle buizen van de Beneluxtunnel (snelweg A4) richting Europoort wordt toegestaan. Daarmee krijgt de proef, die liep vanaf 1 oktober 2017, een definitief vervolg. Dat meldt TLN.

Uitgangspunt is een betere doorstroming en toename van de verkeersveiligheid doordat het aantal bewegingen van links naar rechts afneemt.​ Tot 1 oktober 2017 was het vrachtverkeer verplicht om de rechtertunnelbuis te gebruiken. Vrachtwagens die vanuit de Ketheltunnel komen en richting Europoort reden, moesten nu binnen 300 m twee banen opschuiven. Het vrachtverkeer dat naar Dordrecht en of Bergen op Zoom wilde, moest na de tunnel dan alsnog weer twee banen opschuiven. Als het druk is, zorgt dat voor onrust op de weg, files en soms ook aanrijdingen. Het verkeer de andere kant op richting Rotterdam kon al langer van de twee tunnelbuizen gebruik maken.

Weven

De proef was een initiatief van TLN en Rijkswaterstaat. Diverse transportondernemers gaven in het verleden bij TLN aan dat het weven niet logisch verliep. Tijdens de pilot zijn diverse kleine- en grote transportbedrijven bevraagd over hun ervaringen. De reacties vanuit de sector waren positief. Ook vanuit andere weggebruikers is ​draagvlak vo​or het definitief toelaten van de vrachtwagens. Tijdens de pilot is de verkeerssituatie geëvalueerd. Rijkswaterstaat constateert onder andere meer verkeer op de Beneluxcorridor. Dit komt vooral door de sluiting van de Maastunnel. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
28-11-2016
MerwedeLR_1.jpg

TLN: 'Hoeveel bruggen deugen nog meer niet?'

TLN maakt zich grote zorgen over de staat van verkeersbruggen in Nederland. Volgens de organisatie stond de…
Nieuws
12-06-2019
Verkeer_Nederland1LR.jpg

Mobiliteitsalliantie pleit voor rekeningrijden

De capaciteit van Nederlands wegennet en openbaar vervoer is onvoldoende om de stijgende vraag naar mobiliteit…
Nieuws
08-06-2020
ivri_beeld_LR.jpg

Meer slimme verkeerslichten in ons land

Onlangs zijn er in ons land weer de nodige intelligente verkeerslichten bijgekomen. Dat betekent dat vervoerders…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.