Onlangs zijn er in ons land weer de nodige intelligente verkeerslichten bijgekomen. Dat betekent dat vervoerders die zijn aangesloten bij de Connected Transport Corridors op steeds meer plekken voorrang krijgen, en informatie ontvangen over de tijd die ze hebben om het groene licht te halen.
Ook de andere toepassingen van het landelijke samenwerkingsverband worden uitgerold. Voorbeelden zijn het in-truck brengen van informatie over gevaarlijke situaties en wegwerkzaamheden, en het in-truck brengen van sensorinformatie.
Op de Connected Transport Corridor Zuid-Holland zijn in april tien nieuwe intelligente verkeerslichten (ivri) live gegaan in het Westland. De eerste reacties van deelnemende vervoerders zijn volgens de initiatiefnemers positief. De Provincie Zuid-Holland heeft een testauto ingezet om drie verschillende informatiediensten met elkaar te vergelijken. Een vrachtwagen werd uitgerust met drie applicaties naast elkaar. Door beelden van de dashcam te vergelijken met beelden van de verschillende apps, werd de nauwgezetheid van iedere toepassing getest, zoals hieronder weergegeven. De uitkomsten van de tests zijn gedeeld met de betreffende leveranciers. Een ander speerpunt binnen de corridor Zuid-Holland is monitoring en evaluatie. Door corona is evaluatie helaas nu lastig; door de afgenomen verkeersdrukte is tijd- en energiewinst niet goed te meten.
Slimme bandenspanningsmeter
Op de corridor Zuid-Nederland is enige maanden terug de ‘slimme’ bandenspanningsmeter op de N279 – traject Asten/Veghel – in gebruik genomen. Eind mei wordt deze informatie in-truck gebracht, zodat ook chauffeurs kunnen zien of alle banden nog in goede conditie zijn. Er zijn daarnaast zes extra iVRI’s live gegaan. Bekijk ook de video die SmartwayZ.NL maakte over de toepassingen op de corridor.