Bolk Transport uit Almelo heeft twee nieuwe Arocs trekkers in gebruik genomen. De Arocs 4163 SLT trekkers zijn voorzien van de Turbo- retarder- ook wel Viab koppeling genoemd.
De nieuwe krachtpatsers van Bolk zijn uitgerust met een motor van 630 pk. Dat is de zwaarste motor die Mercedes momenteel levert. Het grote voordeel van de zogenaamde Turbo-Retarder koppeling is dat hij slijtagevrij werkt. Je moet het zien als een vloeistofkoppeling. Een oliepomp perst net zo lang olie tussen twee schoepenwielen dat ze wel samen mee moeten draaien. Zodra de snelheid van beide schoepenwielen identiek is sluit pas de plaatkoppeling. Dat is ideaal bij het rangeren, zo kon de redactie van BIGtruck zelf aan de lijve ondervinden tijdens de introductie van dit systeem.
Bolk zet de nieuwe trekkers vooral in voor het vervoer van windturbinecomponenten. De trekkers hebben inmiddels zelfs al een aantal van die klussen gedaan, tot in Noorwegen aan toe.
De Arocs trekkers zijn geschikt voor het trekken- of duwen van ladingen tot 250 ton. Verder maken speciale banden en de bladvering het mogelijk om de zware windturbinecomponenten ook bij een hellingsgraad van 14-18%, zoals bij het op- en afrijden van dijken, te kunnen transporteren. Joop Savenije, commercieel en operationeel directeur van Bolk Transport, vertelt: “Met de Turbo-Retarder-Koppeling kunnen we op de centimeter nauwkeurig manoeuvreren met ladingen van 150 à 200 ton, zonder dat dit voor schadelijke verhitting of slijtage zorgt. Met name op de locaties waar we de windturbinecomponenten afleveren is vaak weinig ruimte waardoor veel kleine manoeuvres gewenst zijn.”