Mercedes breidt veiligheidssystemen uit

Nieuws
31-03-2021 | Door Tim de Jong

Mercedes investeert naar eigen zeggen elk jaar honderden miljoenen euro’s in onderzoek en ontwikkeling om chauffeurs nog beter te kunnen ondersteunen in hun werk en om de veiligheid voor alle weggebruikers verhogen. De meest recente voorbeelden daarvan zijn Active Sideguard Assist met automatische remfunctie en Active Drive Assist 2 met automatische noodstopfunctie.

Met een zware truck door het stadsverkeer of over smalle wegen met onoverzichtelijke kruispunten rijden, is zelfs voor professionele chauffeurs vaak een uitdaging, zeker bij het afslaan. De chauffeur moet op de stoplichten, verkeersborden, tegenliggers en kruisend verkeer letten, maar ook op voetgangers en fietsers langs de truck. In dergelijke situaties kan Sideguard Assist ondersteuning bieden, zegt Mercedes. Het systeem, dat de fabrikant zelf heeft ontwikkeld, is sinds 2016 af fabriek leverbaar voor veel Actros-, Arocs- of Econic-modellen. Als de afslag-assistent bij het afslaan naar rechts een voetganger of fietser in de detectiezone waarneemt, kan het systeem de chauffeur waarschuwen.

Sideguard assist met remingreep

Vanaf juni 2021 wordt Sideguard Assist in de meeste Actros- en Arocs-modellen vervangen door Sideguard Assist met een extra functie die levens kan redden: de Active Sideguard Assist (ASGA) kan namelijk niet alleen de chauffeur waarschuwen voor bewegende voetgangers of fietsers aan de passagierszijde, maar kan bij snelheden tot 20 km/h ook automatische remmanoeuvres uitvoeren om het voertuig tot stilstand te brengen wanneer de chauffeur niet reageert op de waarschuwingen.

Active Drive Assist 2 met noodstop

Active Drive Assist (ADA) is eveneens een doorontwikkeling op veiligheidsgebied en vormde in 2018 de nieuwe Actros om tot ’s werelds eerste in serie gebouwde truck die deels autonoom kan rijden (SAE-niveau 2). Het systeem kan de chauffeur ondersteunen met een overlangse en dwarse geleiding van de truck en kan het een veilige afstand tot voorliggers bewaren, accelereren en sturen als de noodzakelijke systeemvoorwaarden (zoals voldoende draaistraal en duidelijk zichtbare rijstrookmarkeringen) zijn vervuld. Wanneer de chauffeur een voorligger te dicht nadert, kan ADA de truck automatisch afremmen tot de voorgeprogrammeerde minimumafstand opnieuw wordt aangehouden. Zodra dat het geval is, kan het systeem de truck weer laten versnellen tot de voorgeprogrammeerde snelheid.

Vanaf juni 2021 doet de nieuwste generatie, ADA 2, er nog schepje bovenop: ​​het systeem kan een noodstop uitvoeren wanneer het merkt dat de chauffeur al een langere tijd niet meer actief betrokken is bij het rijproces, bijvoorbeeld door gezondheidsproblemen. Remt de Mercedes volautomatisch, dan maakt het dus niet uit of de chauffeur nog wat doet. In het verleden gaf dit aanleiding tot misverstanden en ongevallen.

BIGtruck maakte onlangs een rit met de Mercedes Actros, met losadressen in Kopenhagen en Malmö. Toen konden we de bestaande systemen in de praktijk uitproberen. " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor dat verhaal!  

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
20-05-2025
VanOpdorp_Elektrische_20truck_9 (960 x 640)

Van Opdorp kiest Scania 40R

Van Opdorp zet de elektrische Scania vooral in voor korte ritjes.
Nieuws
20-05-2025
Scania Super 11 engine (3)

Scania komt met de Super 11 motor

Opvallend nieuws van Scania, namelijk een nieuwe dieselmotor! Het merk zei ooit dat de 13 liter Super motor de laatste…
Nieuws
19-05-2025
Nadort16-1400

Veel truckgeschiedenis op eeuwfeest D.G. v.d. Nadort

Binnen en buiten 
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.