Zaterdag 21 oktober jl. was een grote afvaardiging van Mercedes-Benz Trucks Nederland en Wensink Automotive te gast bij Noy Logistics in het Gelderse Heijen. Daar kregen ruim dertig chauffeurs een uitgebreide instructie rondom de nieuwe Actros, waarvan Noy er vijftig heeft aangeschaft.
Hierdoor kunnen de chauffeurs na de gefaseerde vervanging van het wagenpark volgens Mercedes probleemloos uit de voeten met de nieuwe geavanceerde technieken. In totaal zullen tot aan begin 2018 vijftig nieuwe Actros trucks door Wensink Automotive aan de logistieke dienstverlener in Heijen uitgeleverd worden.
Ochtendvullend programma
De chauffeur heeft zelfs in de modernste trucks nog altijd het grootste aandeel in het rendement ervan, zegt Mercedes. Door aandacht te schenken aan een goede training trekken Mercedes-Benz Trucks en dealerorganisaties gezamenlijk op om het juiste gebruik van nieuwe technieken te garanderen. Operations Manager Sander Boumans: “De geavanceerde techniek van de huidige Actros is niet te vergelijken met die van de Actros MP2 die hier jarenlang prima dienst heeft gedaan.''
Eerst werden de chauffeurs volledig geïnstrueerd met een uitgebreide presentatie, waarna zij in kleine groepen in en om de cabine uitleg kregen van een van de vijf Mercedes-Benz afleverinstructeurs.
Brandstofbesparende technieken
Tijdens de presentatie ging veel aandacht uit naar de Euro 6-normering van de Actros en de gevolgen van een te laag AdBlue niveau. Ook werd inzichtelijk gemaakt welk effect het uitstellen van het automatisch regenereren van het roetfilter heeft en welke meldingen chauffeurs kunnen verwachten. Voor deze groep chauffeurs is de anticiperende cruise control Predictive Powertrain Control (PPC) nieuw. Veel chauffeurs moeten in de praktijk wennen aan de schakelstrategie en hebben de neiging in te grijpen omdat de Actros met PPC in enkele gevallen met een laag toerental de piek van de heuvel bereikt. Toch is aangetoond dat PPC forse besparingen op het brandstofverbruik realiseert en dat daarbij eerder tijdwinst dan –verlies als gevolg optreedt. De uitleg van deze systemen helpt de rijstijl te optimaliseren.
Hoge veiligheidsstandaard
De Actros trucks die Noy Logistics de komende periode in gebruik gaat nemen, zijn alle bewust voorzien van de meest geavanceerde veiligheidsuitrusting, zegt Mercedes. Gezien de grote interactie die plaatsvond, leeft het thema veiligheid ook sterk onder de chauffeurs. De remwerking van Active Brake Assist 4 (ABA4), dat zelfstandig een noodstop maakt tot volledige stilstand, werd volgens Mercedes positief ontvangen. Het systeem met de vierde generatie radartechnologie reageert niet alleen op stilstaande of langzaam rijdende voertuigen, maar ook op fietsers en voetgangers. De verschillende fases van Active Brake Assist 4, van akoestische signalen naar deelberemming tot volledige noodstop werden uitvoerig doorlopen met als doel de chauffeur vertrouwen te geven in het systeem. Tevens werd de werking van Sideguard Assist, dat voor optimale veiligheid in de dode hoek zorgt, met enkele praktijkvoorbeelden behandeld. Met dit volledig nieuwe systeem loopt Mercedes-Benz Trucks naar eigen zeggen voorop in de markt. Sideguard Assist zorgt ervoor dat het schadepercentage en eventuele letselschade aan de rechterzijde van het voertuig, waar circa 70% van de schadegevallen plaatsvindt, drastisch teruggebracht wordt, aldus Mercedes.