De Brusselse milieuclub Transport & Environment waarschuwt dat er nog steeds volop wordt gemanipuleerd aan AdBlue installaties van trucks. Ze baseert zich op een onderzoek uitgevoerd samen met Deutsche Umwelt Hilfe.
Daarbij werden 140 trucks gemeten op uitstoot, terwijl ze over de weg reden en er een voertuig met meetapparatuur achteraan reed. Twintig procent van de gemeten trucks stootte meer NOx uit dan de Euro-emissieklasse suggereerde. Van de gemeten trucks, bleken er 89 uit andere landen te komen, waaronder landen die niet bij de EU horen, zoals Rusland, Servië, Wit-Rusland en Turkije. De meerderheid van trucks die de opgegeven euro emissieklasse niet haalde in de praktijk, kwam uit die landen. Transport & Environment zegt dat in Oostenrijk een soortgelijk onderzoek is uitgevoerd, met identieke resultaten. “Dit suggereert dat er sprake is van een probleem in heel Europa”, aldus T&E.
Opzettelijke manipulatie
De Deutsche Umwelt Hilfe is ervan overtuigd dat de overschrijdingen het gevolg zijn van AdBlue manipulatie. Ze stelt dat het probleem even ernstig is als het dieselschandaal dat eerder bij personenwagens werd ontdekt. Ze bepleit dat zulke trucks de EU niet meer in zouden mogen en pleit voor striktere handhaving.