Als het aan politici en milieubewegingen ligt rijden er straks alleen nog elektrische auto’s in onze steden en worden niet alleen dieselmotoren, maar ook benzinemotoren in de ban gedaan. Wat dan te doen wanneer je als ondernemer zowel in de stad als ruim daarbuiten moet zijn? Want met enkel elektrisch kom je niet zo ver. De nieuwe Ford Transit Custom plug-in hybride kan de komende jaren wel eens een oplossing vormen voor dat probleem. De vraag hoe zo’n PHEV-bestelauto rijdt kunnen we vanaf nu zelf beantwoorden.
Op uitnodiging van Ford Nederland gingen automotive vakjournalisten eind september in de omgeving van Stockholm testrijden met de hybride Ford bestelbus. Tegelijk kregen ze meer inzicht in de keuzes die Ford daarbij heeft gemaakt. PHEV staat voor Plug-in Hybride Electric Vehicle en het is een speciale uitvoering van de nieuwe Ford Transit Custom en Tourneo Custom. Binnen het segment van de 1-tons bedrijfswagens is Ford de eerste die deze stap zet. Vanaf eind dit jaar zijn beide nieuwelingen leverbaar en het bestelloket bij de dealers is zo’n beetje vanaf nu geopend.
Eerste rij-ervaring
Rijden met de PHEV is een aparte ervaring, want hij is zowel redelijk stil als bij tijd en wijle een beetje brommerig. Dat laatste zijn de momenten dat de benzinemotor bijspringt. Een nog echter motorgeluid horen we pas, wanneer we de Ecoboost range-extender vast inschakelen om de accu op te laden.
De bestuurder heeft vier EV-modi tot zijn beschikking: EV Auto combineert prestatie en efficiency door zelf te beslissen wanneer de benzinemotor bijspringt; EV Now voor geheel elektrisch (emissieloos) rijden; EV Later met voorrang voor de range extender en terugwinning van remenergie; EV Charge voor het nagenoeg continu opladen van de accu via de benzinemotor.
Remenergie laadt accu op
Rijden met de Transit in de EV Now modus – dus enkel elektrisch - is een genoegen. Hij heeft voldoende power bij optrekken en invoegen op de snelweg en rijdt lekker rustig door de bebouwde kom. Wanneer de automaat in de stand L wordt gezet, remt de PHEV behoorlijk stevig af zodra de voet van het ‘gas’pedaal wordt gehaald. Op het dashboard zien we tegelijkertijd, dat door het sterke afremmen energie wordt teruggewonnen en in de accu gestopt.
Ook in de normale Drive-stand is er energieterugwinning, maar minder sterk en mede afhankelijk van hoever we het ‘gas’pedaal laten opkomen. Dat went snel en voorkomt dat de benzinemotor (te) vaak moet bijspringen. Kortom, elektrisch-hybride rijden is zowel prettig om te doen als een nieuwe sport…..
Elektromotor plus benzinemotor
De plug-in hybride heeft een 92,9 kW sterke elektromotor, die wordt gevoed door een 13,6 kWh lithium-ion accupack. Om deze accu tijdens het rijden bij te laden is een zeer compacte, 1.0 liter driecilinder Ecoboost benzinemotor toegevoegd. Kan puur elektrisch maximaal 56 kilometer bereik worden genoteerd, door de benzinemotor gaat dat omhoog naar ruim 500 km. Volgens Ford ligt het gemiddelde verbruik daarbij op 2,7 liter per 100 km en wordt een CO2-uitstoot (NEDC) gemeten van slechts 60 g/km.
Het beperkte elektrische bereik heeft meerdere redenen. Ten eerste zijn de binnenstedelijke afstanden vaak beperkt en zal die 56 km vaak voldoende zijn. Tweede reden was de noodzaak om het autogewicht laag te houden. Doordat een compact accupack onder de laadvloer is geplaatst, wordt met netto 1130 kg niet al te veel ingeboet aan laadvermogen ten opzichte van de dieselversie. Het laadvolume is met 6 kubieke meter onveranderd fors gebleven. Op het accupack wordt als introductiebonus een garantietermijn gegeven van maar liefs 8 jaar of 160.000 aan totaal gereden kilometers.
Opladen van de accu kan op vier manieren: via de Ecoboost benzinemotor, via het 240 volts lichtnet (10 ampère) en via een snellader. Die 2 AC-lader doet er 2,7 uur over, bij het lichtnet duurt het met 4,3 uur fors langer. Tot slot draagt ook de remenergie een steentje bij. Die is in een hoge en lage modus instelbaar.
Tekst: Pieter de Mos / beeld: Ford Nederland en Pieter de Mos