Bij MAN moeten hoogstwaarschijnlijk duizenden banen verdwijnen. Eerder deze week verscheen de aankondiging op de website van MAN dat ‘de kosten die het bedrijf maakt veel te hoog zijn’. De aankondiging komt precies een maand na de introductie van de ingrijpend vernieuwde truckseries in Bilbao.
Een artikel in het Duitse Handelsblatt stelt dat er bij MAN niet minder dan 6000 banen op de tocht staan. In totaal werken er bij de truckfabrikant 36.000 mensen, dus het bedrijf zou met 15% moeten afslanken. Dit zou de raad van bestuur aan de raad van commissarissen van het bedrijf voorgesteld. De banen zouden vooral geschrapt moeten worden in verkoop en in onderzoek en ontwikkeling. Verder zou de fabriek in het Oostenrijkse Steyr, waar lichte trucks worden gebouwd, helemaal dicht moeten, wat al 2300 banen scheelt. Bekeken wordt, of de productie die in Steyr plaatsvindt, verplaatst kan worden naar Polen of Duitsland.
Traton
MAN maakt deel uit van de verzelfstandigde truckdivisie van Volkswagen, Traton. De maatregelen volgen niet alleen vanwege afnemende truckverkopen, maar ook vanwege een duidelijk slechter rendement bij MAN dan bij concerngenoot Scania. Laatstgenoemde haalt bijna drie keer meer winst uit elke euro dan MAN, aldus de media. Wat ook meespeelt is dat MAN zich moet omvormen van dieselmotorenbouwer naar een leverancier van elektrisch aangedreven trucks en wellicht van trucks op waterstof. Door de kosten flink te reduceren en door afdelingen te sluiten, wil MAN zichzelf omvormen tot een bedrijf dat trucks bouwt die geen uitstoot meer hebben en die meer rendement opleveren dan nu het geval is.
Andere merken
De operatie staat niet geheel op zichzelf. Bij DAF is de productie met een kwart teruggeschroefd. Bij Daimler wordt een bezuinigingsoperatie doorgevoerd die een half miljard minder kosten op moet leveren. Volvo zag afgelopen najaar de orderportefueille flink krimpen.