Nederland krijgt een fabriek waar vrachtwagens gebouwd gaan worden die op waterstof rijden. Het Groningse Holthausen, dat zelf al pionierde met waterstoftrucks, heeft een joint-venture gesloten met Hyzon Motors, een Amerikaanse branchegenoot die met Holthausen actief wil worden op de Europese markt.
Holthausen pionierde al met huisvuiltrucks voor de gemeente Groningen en met enkele VW Transporters. Volgens het bedrijf heeft Holthausen nu de capaciteit om 50 tot 100 waterstoftrucks per jaar te bouwen. Hyzon Motors is een Amerikaanse start-up die ook actief is Azië. Hyzon heeft al een fabriek in China die de jaarproductie geleidelijk opvoert van 600 naar 1500 waterstoftrucks per jaar. In de VS opende Hyzon onlangs een fabriek in New York, een voormalig pand van General Motors. Aan Holthausen zou voldoende geld zijn betaald om te investeren in een nieuwe fabriek in de provincie Groningen.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal!
In BIGtruck Online Magazine hebben we onlangs een boekje open gedaan over waterstoftrucks. " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor dat verhaal!
Andere merken die met waterstof actief worden zijn Hyundai uit Korea en Nikola uit de VS, dat op basis van de Iveco S-Way werkt aan een waterstoftruck. Onlangs sloten Mercedes en Volvo een joint-venture en ook Scania experimenteert ermee, net als DAF.