Nieuwe CAO: Tien procent er bij in drie jaar

Nieuws
08-03-2017 | Door Iep van der Meer

Tien procent loonsverhoging in de komende drie jaar. Dat is de uitkomst van de CAO onderhandelingen die afgelopen nacht hebben geleid tot een eindbod van TLN. 

Chauffeurs en ander logistiek personeel wat onder de CAO voor het beroepsgoederenvervoer valt gaan er in de komende drie jaar minimaal tien procent op vooruit. De lonen gaan al per 1 juli met twee procent omhoog. 1 januari 2018 komt daar twee procent bij en dan op 1 januari 2019 nog eens twee procent. Daarnaast wordt op die data een extra periodiek aan alle loonschalen toegevoegd van uiteindelijk totaal 4 procent.

Ook krijgt de werknemer meer zeggenschap over zijn werktijden. Hij kan voortaan zelf aangeven hoeveel uur hij wil werken per periode van maximaal vier weken. Verder wordt er een zogenaamd persoonlijk keuzebudget ingevoerd. Daarmee kan de werknemer tot maximaal 18 'duurzame inzetbaarheidsdagen' kopen. Wat dat precies inhoud wordt vast nog wel duidelijk gemaakt in een later stadium.

Belangrijk is dat het basisloon van chauffeurs verhoogd wordt met een toeslag van 2,25 procent. Ook wordt de overurentoeslag verlaagd naar 15 procent. Ook de oneerlijke concurrentie wordt aangepakt in de nieuwe CAO. De arbeidsvoorwaarden die de werkgever dient toe te passen op zowel binnenlandse als buitenlandse inleenkrachten en uitzendkrachten is namelijk uitgebreid. Dit zou volgens de FNV de mogelijkheden voor oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden verder in perken. Voorstellen van de werkgevers om de effecten van de Wet Werk en Zekerheid teniet te doen, heeft de bond af kunnen houden.

Eindbod bespreken met leden

FNV Transport en Logistiek onderhandelde vanaf oktober 2016 met de werkgeversorganisatie TLN over deze nieuwe cao die ingaat op 1 januari 2017 en zal lopen tot en met 31 december 2019.

De uitkomst van de cao-onderhandelingen kwam tot stand door een eindbod van werkgeversorganisatie TLN. Ondanks de verbeteringen, zullen er groepen werknemers door het eindbod van de werkgevers benadeeld worden. Dan gaat het bijvoorbeeld om werknemers die veel overuren of toeslagen krijgen, door een wijziging in de toeslagen voor overuren en onregelmatigheid.

Daarnaast worden de huidige twee cao's in de transportsector samengevoegd. Daardoor zullen ook werknemers die voorheen onder de KNV-cao vielen met verslechteringen in hun arbeidsvoorwaardenpakket te maken krijgen.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
20-03-2017
Actie.jpg

Acties op handen tegen CAO voorstel

Het CAO bod wat door TLN op tafel is gelegd wordt daar massaal vanaf geveegd door de chauffeurs. Er is forse kritiek…
Nieuws
08-02-2016
AB11400.jpg

AB Agri: Nederlands CAO-loon voor Poolse chauffeurs

AB Agri, het nieuw gevormde bedrijf dat bestaat uit  AB Texel, Butter Group en A-Ware, heeft met FNV…
Nieuws
01-04-2017
Chauffeurs_KNV-CAO_LR.jpg

KNV chauffeurs verwerpen eindbod, ultimatum voor TLN

Tijdens een bijeenkomst georganiseerd door CNV en FNV waar zich zo'n 600 chauffeurs hadden verzameld…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.