Nieuwe, dikke MAN vijfasser voor Van Halem

Nieuws
01-11-2017 | Door Tim de Jong

Handels- en transportbedrijf Van Halem uit Hendrik Ido Ambacht mag worden gerekend tot de routiniers in het vervoer van zand en grind in Zuid Holland. Het bedrijf bestaat al decennia lang en is vrijwel al die tijd een trouwe klant van MAN geweest. De nieuwe, 500 pk sterke MAN TGS vijfasser werd geleverd door Van Leeuwen Truckservice.

Logisch dus dat nu de vloot moest worden uitgebreid met een nieuwe, veelzijdige en robuuste kipper, MAN tot de mogelijkheden behoorde voor het flexibele bedrijf. "De sterke aandrijflijn, het motorvermogen, de ruime cabine en het bedieningsgemak zijn voor ons aanleiding geweest om wederom voor MAN te kiezen", aldus Theo van Halem, die gepokt en gemazeld is in de kipperwereld. "Daarbij zijn moderne trucks als deze ook nog eens erg stil."

Druk bezet

Van Halem verwacht dat deze nieuwe truck, waarvoor ook een nieuwe chauffeur werd aangenomen, een druk bezette agenda krijgt. "Dat wil zeggen dat er op jaarbasis een kleine 60.000 kilometer mee gereden gaat worden. Meest zwaar beladen kilometers met grond, zand en grind bedoeld voor de wegenbouw", legt Van Halem uit. Hoewel dealer Van Leeuwen Truckservice zich niet ver van de vestiging van Van Halem bevindt, zal het toch nog passen en meten worden om tijd te vinden voor het onderhoud. "Daarbij scheelt het dat de nieuwste MAN's een wat langere onderhoudsinterval hebben. We doen veel onderhoud zelf, maar we kunnen niet zonder de dealer in onze nabijheid."

Oplossingsgericht

Wat Van Halem waardeert bij Van Leeuwen is de oplossingsgerichtheid. "Wij moeten door met dit werk, en dan is het van belang dat je een bedrijf achter je hebt dat meedenkt. We zijn heel praktisch en doortastend. Dat heeft ervoor gezorgd dat dit bedrijf al van generatie op generatie een rol van betekenis heeft kunnen spelen in het kippervervoer hier in de regio." De geschiedenis van Van Halem, dat hiermee de tiende MAN truck heeft aangeschaft, gaat terug tot in de kolentijd. Daarbij duurde het tot de jaren zeventig eer MAN in beeld kwam als truckmerk. "We kozen destijds voor MAN vanwege het hoge laadvermogen. Daardoor konden wij meer kolen meenemen. Nu hebben we aan deze MAN een betrouwbare kipper, die niet te ingewikkeld is gebouwd en die daardoor robuust is. Voor ons werk is dat erg belangrijk. We moeten er altijd van op aan kunnen."

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-06-2025
Scania test truck

Scania test autonoom en camera's

Scania liet in 2021 camera's zien die onder de zijruiten bevestigd waren tijdens een introductie in Zweden. Daarna hebben…
Nieuws
30-06-2025
gwm_g1050_hybrydowy_ciagnik_6

Chinese krachtpatser met 1050 pk

De Chinezen blijven ons verbazen. Eerst kwam Shacman met een Actros kloon met 840 pk en nu komt Great Wall Motors met…
Nieuws
30-06-2025
USA (960 x 743)

Begrenzer voor trucks in Amerika van de baan

Dankzij een nieuw pakket maatregelen gaat de invoering van de begrenzer niet door.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.