Na maanden van spionagefoto’s en geruchten is het nu een feit, de nieuwe generatie van MAN is officieel onthuld. Tijdens een grote bijeenkomst in het Spaanse Bilbao werd de nieuwe TG gelanceerd. BIGtruck is er uiteraard als de kippen bij met het nieuws!
En om meteen maar met de deur in huis te vallen, MAN heeft geen nieuwe cabine ontwikkeld maar wel een groot aantal wijzigingen doorgevoerd. Het meest opvallende is natuurlijk de buitenkant, met nieuwe fraaie koplampen met LED dagrijverlichting, en een nieuwe vormgeving van de grille. De deuren zijn ook nieuw met dieper uitgesneden ruiten. Ook de panelen achter de deuren zijn nieuw ontworpen. Daar is nu een nieuw, moderner design op los gelaten. Nieuw is ook het dak en bij de grootste cabine, de XXL is nu de voorruit minder hoog. Dat resulteert in meer opbergruimte aan de binnenkant met een totaal volume van maar liefst 1400 liter.
Interieur
Ook het interieur is volledig vernieuwd met nu een elektronische handrem op het dashboard en daardoor meer vloeroppervlak waar je vrij kunt rondlopen. Het dashboard is ook helemaal nieuw en dat ziet er fraai uit. Het is een conventionele look, maar dan wel met een digitale klokkenwinkel. Dat doen ze goed bij MAN want menigeen vindt zo’n I-Pad achtige look toch wat te modern. Verder is er een nieuw ontworpen stuurwiel met minder grote knoppen en een modernere look. Nieuw is verder een ingebouwde standairco.
Hoger
De cabine van de nieuwe MAN staat zeven centimeter hoger op het chassis om ruimte te maken voor de nieuwe Traton Group Engine. Dat is een nieuwe 13 liter motor die overigens het eerste jaar nog niet leverbaar wordt in de MAN. Die eer komt eerst het andere Traton merk toe. MAN heeft de zeven centimeters keurig verdeeld over de drie opstaptreden en ook in de cabine bleef de vloer het kleine opstapje houden naar het middelste gedeelte. Daar is niks mis mee, want stahoogte heb je genoeg in de MAN.
Kostenbesparing
MAN heeft vooral aan de kostenkant alles op alles gezet voor een lagere TCO. Dat staat voor Total Cost of Ownership en dat wordt bereikt met een groot aantal wijzigingen. De aandrijflijn van de Euro-6D zoals die sinds vorig jaar wordt toegepast staat ook in de nieuwe, en deze is tot 8% zuiniger dan zijn voorganger. Bovendien is de D26 motor 70 kilo lichter. Deze motor is er met vermogens van 430, 470 en 510 pk. Daarnaast is er de nog lichtere D15 motor met vermogens tot 400 pk voor wie gewicht echt belangrijk is zoals in het tankvervoer. Voor het allerzwaarste werk levert MAN de D38 met vermogens van 540 en 640 pk. De D26 en de D38 zijn voortaan af fabriek leverbaar met 5W20 olie waardoor minder inwendige frictie ontstaat. De onderhoudsinterval steeg naar 140.000 kilometer of 18 maanden voor de D26 en de D38 motor. Het partikelfilter hoeft pas na 800.000 kilometer gereinigd te worden bij de D38. Bij de D26 is dat zelfs 900.000 km. Verder is er een nieuwe achteras met een 1:2,31 overbrenging voor nog lagere toerentallen. Deze as is lichter in gewicht en zorgt voor minder weerstand. De nieuwe HY-1344 as is vrijgegeven tot 44 ton totaalgewicht.
Efficientcruise en luchtweerstand
MAN zoekt het niet alleen in de techniek, ook de elektronica aan boord moet zorgen voor een lager verbruik. Zo is er de nieuwe, verbeterde Efficientcruise software die zorgt voor een beter voorspellende cruise control. Maar ook de luchtweerstand is belangrijk verbeterd volgens MAN. De nieuw ontworpen panelen en buitenspiegels geleiden de lucht beter en geleid vuil zodanig dat de spiegels en zijruiten schoner blijven. Daarvoor zijn ook de spatborden aangepast. En over die spiegels, ja die zijn er nog steeds maar MAN kondigde wel de komst van camera’s aan voor later dit jaar.
Veiliger en slimmer
Natuurlijk heeft MAN ook stappen gemaakt op het gebied van veiligheid. Zo is de ACC voortaan uitgerust met Stop&Go. Daarmee wordt filerijden comfortabel want de MAN stopt en trekt zelfstandig op als dat kan. Verder is de verplichte noodremassistent nog slimmer geworden en houdt de MAN voortaan ook in de gaten of de chauffeur nog wel bij de les is. Handig is verder de grootlicht assistent die automatisch dimt als er tegenliggers zijn.
MAN heeft in totaal maar liefst 12 miljoen manuren in de ontwikkeling van de nieuwe generatie gestoken. Meer dan 4 miljoen testkilometers werden er gereden voordat de nieuwe generatie werd vrijgegeven. De nieuwe generatie omvat alle MAN truck modellen uit de series TGX, TGS, TGM en TGL met in totaal 8 verschillende cabine varianten. De omschakeling naar de nieuwe generatie zal in de loop van dit jaar plaatsvinden.
Binnenkort lees je in BIGtruck Online Magazine alles over onze eerste rij- ervaringen met de nieuwe generatie van MAN.