Nieuwe tacho laat inspectie op afstand meekijken

Nieuws
03-03-2016 | Door Tim de Jong

In 2019 komt er dus weer een  nieuwe tachograaf. Deze tacho kan meer, en geeft met name inspectiediensten meer mogelijkheden en ook nog op afstand. Maar automatisch op afstand boetes uitschrijven mag niet. Als gegevens in orde zijn, moeten ze worden gewist. 

Waar gaat het om: de nieuwe tacho krijgt drie nieuwe interfaces. Deze functies stellen in de toekomst de inspectie in staat om op afstand te detecteren of er signalen van fraude en/of manipulatie zijn, of je dus een magneet heb. Dit zou tot efficiëntere wegcontroles moeten leiden, want voor een legertje inspecteurs heeft in elk geval Nederland geen cent over.

Je locatie aan het begin en einde van je werkdag worden automatisch opgeslagen, en tussendoor wordt de voertuigpositie elke drie uur automatisch geregistreerd. Let op want er volgt nog iets belangrijks: Inspecties kunnen straks op afstand gegevens inlezen die indicaties afgeven over fraude en/of manipulatie, bijvoorbeeld de vraag of er met een bestuurderskaart wordt gereden en of er tegenstrijdige bewegingsgegevens zijn. De nieuwe tachograafverordening schrijft voor dat deze gegevensuitwisseling niet mag leiden tot automatische boetes en dat dit dus puur dient als selectiemiddel om de tachograaf te controleren of niet. Als de wegcontrole heeft plaatsgevonden en er geen fraude en/of manipulatie wordt geconstateerd, moeten de via communicatie op afstand uitgewisselde gegevens uiterlijk na 3 uur worden gewist. Daarnaast kunnen er ook altijd nog wegcontroles plaatsvinden die niet zijn vooraf gegaan door deze voorselectie.

TLN heeft nog een belangrijke toevoeging: Er komt geen verplichting tot retrofit, dus inbouw van zo’n nieuwe tachograaf in een oudere truck. Alleen trucks die in een andere lidstaat dan de lidstaat van inschrijving worden gebruikt, moeten 15 jaar na 2019 van de nieuwe tachograaf worden voorzien. Voor het nationaal vervoer komt er geen retrofit. 

Duidelijk is hiermee dat het ‘net’ zich sluit en dat je het werkelijk uit je hoofd moet laten om te manipuleren. Voor de meesten onder ons is dit goed nieuws. Maar voor wie wel eens met de ‘verkeerde’ pas rijdt of wie wel eens een magneet gebruikt, geldt dat manipuleren een heel stuk moeilijker wordt.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
23-05-2025
f8940211-20b6-4270-9295-c4a57377d4ce

Superdik Papendal in volle gang!

Superdik in Papendal bij Arnhem is in volle gang. Wij maakten vanmiddag deze plaatjes tijdens de opbouw maar inmiddels…
Nieuws
22-05-2025
Van der Wielen Iveco S-Way (11)-1400

Oude liefde roest niet!

Klaas van der Wielen uit het Groningse Doezum begon zijn carrière als chauffeur ooit op een Fiat truck, waarna er meerdere Iveco…
Nieuws
21-05-2025
Volvo FH Oldskool_zijkant_Teun op kraan

Nieuwe Volvo trucks voor Van Sambeek

Van Sambeek Transport uit Escharen heeft opnieuw geïnvesteerd in nieuwe Volvo FH-trucks: een bijzondere Volvo FH oldskool…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.