In 2019 komt er dus weer een nieuwe tachograaf. Deze tacho kan meer, en geeft met name inspectiediensten meer mogelijkheden en ook nog op afstand. Maar automatisch op afstand boetes uitschrijven mag niet. Als gegevens in orde zijn, moeten ze worden gewist.
Waar gaat het om: de nieuwe tacho krijgt drie nieuwe interfaces. Deze functies stellen in de toekomst de inspectie in staat om op afstand te detecteren of er signalen van fraude en/of manipulatie zijn, of je dus een magneet heb. Dit zou tot efficiëntere wegcontroles moeten leiden, want voor een legertje inspecteurs heeft in elk geval Nederland geen cent over.
Je locatie aan het begin en einde van je werkdag worden automatisch opgeslagen, en tussendoor wordt de voertuigpositie elke drie uur automatisch geregistreerd. Let op want er volgt nog iets belangrijks: Inspecties kunnen straks op afstand gegevens inlezen die indicaties afgeven over fraude en/of manipulatie, bijvoorbeeld de vraag of er met een bestuurderskaart wordt gereden en of er tegenstrijdige bewegingsgegevens zijn. De nieuwe tachograafverordening schrijft voor dat deze gegevensuitwisseling niet mag leiden tot automatische boetes en dat dit dus puur dient als selectiemiddel om de tachograaf te controleren of niet. Als de wegcontrole heeft plaatsgevonden en er geen fraude en/of manipulatie wordt geconstateerd, moeten de via communicatie op afstand uitgewisselde gegevens uiterlijk na 3 uur worden gewist. Daarnaast kunnen er ook altijd nog wegcontroles plaatsvinden die niet zijn vooraf gegaan door deze voorselectie.
TLN heeft nog een belangrijke toevoeging: Er komt geen verplichting tot retrofit, dus inbouw van zo’n nieuwe tachograaf in een oudere truck. Alleen trucks die in een andere lidstaat dan de lidstaat van inschrijving worden gebruikt, moeten 15 jaar na 2019 van de nieuwe tachograaf worden voorzien. Voor het nationaal vervoer komt er geen retrofit.
Duidelijk is hiermee dat het ‘net’ zich sluit en dat je het werkelijk uit je hoofd moet laten om te manipuleren. Voor de meesten onder ons is dit goed nieuws. Maar voor wie wel eens met de ‘verkeerde’ pas rijdt of wie wel eens een magneet gebruikt, geldt dat manipuleren een heel stuk moeilijker wordt.