Nieuws
28-10-2022 | Door Tim de Jong

Op 12 september jongstleden is de oprichtingsakte van de Vereniging Beroepsgoederenvervoer gepasseerd. Afgekort: de VBGv. De VBGv is opgericht door een jurist en voormalige kaderleden van de vakbonden die betrokken zijn bij de huidige cao.

“Deze kaderleden zijn daar vertrokken uit onvrede of zijn daar weggestuurd vanwege een te kritische blik. Gezamenlijk waren de oprichters van mening dat er een nieuwe vakbond in de sector moest komen voor, door en met chauffeurs. Ook moest de vakbond recht door het midden zijn en wars van de traditionele polder. De toekomst staat dus centraal en niet het verleden, want wat was, is niet meer,” aldus de VBGv.  

Oneens

“De oprichters van de VBGv zijn het niet eens met de algemene werkwijze van de bestaande vakbonden in de sector. Het belang van elke werknemer, dus in elke sector wordt behartigd in plaats van dat de chauffeur op 1 staat. Tonnie Vinke, vice-voorzitter, geeft aan dat het streven waar iedereen gelijk is, mooi is, maar haaks staat op hoe onze economie is en wordt ingericht: “Immers, onze economie is gericht op specialisatie. Daardoor zijn verschillende sectoren ontstaan. Een looneis afgeven voor alle werknemers is dus niet van deze tijd, omdat elke sector andere behoeften en belangen heeft. Daarnaast mogen we nimmer vergeten dat de Nederlandse overheid met de NOW-steun het ondernemingsrisico opnieuw heeft uitgevonden. Wij willen daarop inspelen.”

Verkeerd in elkaar

Marnix van Ark, voorzitter, vult hierbij aan dat de werkwijze van de gevestigde vakbonden verkeerd in elkaar zit: “Wij hebben bij de oprichting hard nagedacht hoe de vakbond moet werken en wie nu vanuit democratisch perspectief de belangrijkste persoon binnen de VBGv moet zijn. Dat gaat dan over de vragen wie nu wat moet bedenken en wie nu wat moet uitvoeren. “Wij vinden het raar dat een bestuur aan de leden communiceert waarvoor gestreden moet worden. Daarmee krijg je de mensen niet van de bank! Het allerbelangrijkste vinden wij dat het bestuur het arbeidsvoorwaardenbeleid en de cao-voorstellenbrief niet bedenkt. Dat doet de chauffeursraad. Het bestuur is belast met de uitvoering. Als de uitvoering of dat wat is bewerkstelligd onvoldoende is, moeten de leden deze uitvoerders wegsturen.”

Chauffeursraad

Als het over de chauffeursraad gaat, merkt Loek Koenders het volgende op: “Deze raad wordt om de twee jaar gekozen door de leden. De chauffeursraad kiest uit haar midden een voorzitter, vice-voorzitter en een secretaris. De voorzitter neemt ook zitting in het bestuur en kan met rugdekking van de chauffeursraad twee stemmen uitbrengen in de bestuursvergadering.” Hieruit moet dus worden geconcludeerd dat de voorzitter van de chauffeursraad vanuit democratisch perspectief als belangrijkste man kan worden beschouwd. De chauffeursraad wordt momenteel ingesteld.

De VBGv wil zich de komende tijd richten op groei, het toekomstige arbeidsvoorwaardenbeleid en het cao-overleg. Al in mei van dit jaar werd een voorstellenbrief in de richting van cao-partijen gestuurd. Daarin stond ook het verzoek om mee te onderhandelen. “Cao-partijen gaven per brief aan niet inhoudelijk te reageren. Inmiddels zijn een aantal maanden gepasseerd, zijn de cao-onderhandelingen opgestart en ziet de VBGv dat meerdere partijen voorstellen van de VBGv hebben overgenomen. Ook vanuit de zijde van de werkgeversclubs. Maar er moet nog een hoop gebeuren. Bijvoorbeeld ten aanzien van transparantie. Deze punten zijn door de gevestigde cao-partijen niet overgenomen. Denk daarbij aan (1) de besteding van de SOOB-gelden, (2) wanneer een partij mag meedelen in de SOOB-gelden, (3) wie dispensatie voor de cao vraagt, heeft verkregen en vooral waarom, (4) hoeveel leden betrokken vakbonden in de sector hebben die tot de beroepsbevolking behoren en (5) hoeveel van die leden hebben gestemd. Belangrijk is ook te realiseren dat met deze inflatiecijfers alleen maar wat wordt bereikt op het vlak van loonsverhogingen als een staking wordt uitgeroepen en aan deze staking flink wordt meegedaan.”

Inmiddels is er gestemd op de kandidaat-leden voor de chauffeursraad. De chauffeursraad wordt gepresenteerd tijdens de eerstvolgende vergadering op het kantoor in Rotterdam. Deze vergadering vindt plaats op 12 november 2022 om 11:00 uur. “Een ieder die belang stelt in een democratische vakbond van met en voor de leden is bij deze welkom!”