Afgelopen week vielen er bij twee ernstige eenzijdige ongevallen op de A1 en de A12 maar liefst negen doden. Alle negen waren het jonge mannen en in beide gevallen raakte een auto met hoge snelheid een verkeersportaal. Dat zijn die overspanningen boven de snelweg waar matrix borden en wegbewijzering aan hangt. Het is een bizar toeval dat dit twee keer in één week plaatsvindt, en dat er dan ook nog eens twee volle personenwagens bij betrokken waren. Rijkswaterstaat gaat nu onderzoeken hoe het kan dat auto’s die portalen kunnen raken.
Zeker bij het ongeval op de A12 was de mast namelijk beschermd door een vangrail. De auto was daar tussen die vangrail en het verkeersportaal in geraakt met desastreuze gevolgen. En dat terwijl die portalen juist zijn aangebracht voor de verkeersveiligheid. Door de matrixborden kan het verkeer gewaarschuwd worden voor onveilige situaties en de bebording zorgt er voor dat je ook zonder navigatiesysteem je weg kunt vinden. Rijkswaterstaat gaat nu onderzoeken of er een verband is tussen de beide ongelukken en hoe dit soort ongevallen in de toekomst voorkomen kunnen worden.