Bij Müller Fresh Food Logistics uit Holten kwamen we chauffeur Alfred Smit tegen. Hij rijdt dagelijks met een laadbak rond die op een temperatuur van min 45 graden moet worden gehouden. Ook wanneer er in september een hittegolf is.
''Jazeker! ook bij een hittegolf rij ik gewoon dagelijks langs mijn adresjes'', zegt Alfred. Hij bezorgt namens Müller bezorgt door heel Nederland chemicaliën, noem het een zuursel, dat essentieel is voor het maken van kaas. Of het nu de kleinste ambachtelijke kaasboerderij is, of de grootste kaasfabriek die je bedenken kunt, ze hebben allemaal dat ultrakoude goedje nodig. Ook tijdens een hittegolf.
Om de lage temperatuur te kunnen garanderen, nam Müller geen halve maatregelen. Er werd een laadbak gebouwd met een dak van 20, en zijwanden van 16 centimeter dik. De Frigoblock koelmachine gaat tekeer, wanneer we Alfred op een hete septemberdag weer even spreken. Om die aan de gang te houden, heeft Alfred extra dieseltanks onder zijn MAN-chassis. In de cabine heeft hij een display waarop hij kan zien hoe koud het achter hem in de laadbak is. Zijn winterjas, ijsmuts en handschoenen heeft hij altijd bij zich in de cabine. Ook tijdens een hittegolf.