Defensie heeft voor twee opleidingscentra nieuwe Tatra vrachtauto’s met autolaadkraan (ALK) en/of wissellaadsysteem (WLS) in gebruik genomen. Het is dus niet allemaal Scania wat de klok slaat. De nieuwe voertuigen zijn volgens defensie bijzonder wendbaar en in staat om met het WLS containers op de vrachtauto te trekken.
De nieuwe trucks worden gebruikt bij het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum Koninklijke Marechaussee en de Nederlandse Defensieacademie (NLDA). Ze gaan goederen vervoeren en gevaarlijke stoffen zoals brandstof en munitie.
Behalve een meerassige aandrijving, hebben de Tatra’s een meesturende achteras waardoor er sprake is van een kleinere draaicirkel dan bij soortgelijke voertuigen, ook wanneer er met een aanhanger wordt gereden.
Met het WLS kan de vrachtauto met een haakarm flatracks op het voertuig trekken of eraf zetten. Een flatrack is een platte bodem waarop je verschillende goederen vast kunt zetten. Zo kan de vrachtauto zware ladingen met afwijkende maten vervoeren. Sommige flatracks zijn uitgerust met een container of huif. De ALK is een hijskraan waarmee je goederen op de flatrack hijst.
De Tatra-dealer onderhoudt de voertuigen en leidt de chauffeurs op. Ook zijn de voertuigen uitvoerig getest om te kijken of ze voldoen aan de eisen van Defensie.
Twee 8x8 aangedreven vrachtauto’s met ALK en WLS gaan naar de marechaussee in Apeldoorn. De NLDA in Breda ontvangt 4 6x6 aangedreven vrachtauto’s met WLS. Samen met de voertuigen ontvangt de NLDA 2 aanhangwagens, 10 flatracks, 4 flatrackcontainers en 2 flatracks met een huif.