Van der Wal Transport uit Heerenveen heeft de vloot uitgebreid met een nieuwe MAN TGX 26.470 6x2 motorwagen. De bijzonder rijk uitgeruste MAN is voorzien van een VDL haakarmsysteem en de ruime XXL-cabine. De truck werd geheel naar wens van de vaste chauffeur voorzien van diverse opties waardoor het een opvallende maar stijlvolle verschijning is geworden.
Van der Wal Transport uit Heerenveen heeft een vloot van inmiddels 54 trekkende eenheden. Een groot deel daarvan bestaat uit motorwagens met aanhangwagens voor het vervoer van containers voor losgestorte lading. De nieuwe MAN is inmiddels de vierde truck van dit merk in de vloot, en de tweede in deze uitvoering. Albert van der Wal: ‘Wij werken met meerdere merken en de MAN-trucks vallen op door hun betrouwbaarheid en de lage kosten. Daar komt bij dat een aantal chauffeurs bewust kiest voor een MAN, zo ook in dit geva.’ Chauffeur Henk Kootstra reed met een ander merk, maar toen hij tijdelijk op een MAN reed was hij meteen om.’Ik vond vooral de ruimte fantastisch, maar het is ook gewoon een fijne truck om mee te werken. Ik heb toen meteen gezegd dat mijn volgende wel een MAN mocht worden’
Laag eigen gewicht
De nieuwe MAN is voorzien van de 470 pk sterke D26 motor in combinatie met de MAN TipMatic 12 geautomatiseerde versnellingsbak. Dankzij de distributie-PTO is er constant hydraulische kracht aanwezig voor de opbouw als dat nodig is. De drie asser is uitgevoerd met een 9 tons vooras, een 11,5 tons aangedreven achteras en een sturende en liftbare sleepas met wettelijk 7,5 ton op kenteken. Technisch is de luchtgeveerde sleepas echter goed voor 9 ton, en daarmee ideaal voor toepassing met het 21 tons VDL haakarm systeem. Het voordeel van de gestuurde sleepas is de grote wendbaarheid en de verminderde bandenslijtage. Daarbij komt het voordeel van een laag eigen gewicht. De MAN motorwagen weegt inclusief het haakarmsysteem slechts 11,8 ton.
Bijzonder compleet uitgerust
De MAN werd geheel naar de wensen van de chauffeur opgebouwd. Zo werd er een speciale zonneklep gemonteerd met een camerasysteem in plaats van een frontspiegel. Ook achterop werd een camera gemonteerd waardoor het aanpikken van containers eenvoudig is. Verder is er extra verlichting, zijn er luchthoorns gemonteerd en zijn er de nodige extra details aangebracht zoals de MAN spatlappen onder de voorbumper. Henk Kootstra: ‘Ik ben erg content met de manier waarop alles is opgebouwd bij Wierda Bedrijfswagens in Drachten. Ze stonden daar volledig open voor mijn wensen en er was regelmatig overleg over de exacte invulling. Ik ben dan ook bijzonder tevreden over de opbouw en de manier waarop dat plaats vond. De MAN TGX XXL-cabine werd voorzien van een koelkast, airconditioning, een standairco en alle veiligheidssystemen waaronder ACC. Het voertuig werd afgeleverd door Wierda Bedrijfswagens in Heerenveen.