Sluimers Transport kiest voor Scania New-Gen en huidig model volgens het officiële persbericht van Scania Nederland. Dat is een krampachtige poging om het oude model niet oud te hoeven noemen zeg maar..
Natuurlijk is het wat lastig voor een organisatie als Scania als je nog steeds klanten het oude model moet verkopen omdat de nieuwe generatie nog niet in alle uitvoeringen leverbaar is. Scania kiest er daarom voor om het 'oude' model het 'huidige' model te noemen. Een beetje vreemd, want zowel de nieuwe- als de oude R- serie zijn nu leverbaar en dus het 'huidige' model. Nu maakt Scania het zich zelf ook wel heel lastig doordat de oude typebenaming ongewijzigd is overgenomen. De 'oude' Scania die je hier ziet is dan ook een R-serie, en dan met een Topline cabine. En dat is nou iets wat bij het nieuwe model niet meer kan, want de benaming Topline is verdwenen.
Het gaat om een R580 Topline bakwagen, een 6x2 met een gestuurde naloopas. de trekker is een S520 4x2 met een Highline cabine. Beide Scania's zijn dus voorzien van een V8 krachtbron. De trucks zijn aangeschaft door de gebroeders Sluimers en beide zijn de heren bijzonder content met de nieuwe spullen: “De nieuwe Scania is een wereld van verschil vergeleken bij mijn vorige R500 Topline. Nu heb ik daar elf jaar lang mee gereden, dus ik verwachtte ook wel wat. Maar de nieuwe S overtreft al mijn verwachtingen. Het heeft het comfort van een luxe personenwagen. Het grootste verschil met de vorige is de rust en de stilte,” aldus een opgetogen Hugo Sluimers. “Ik vind hem ook veel ruimer. Vooral dat brede bed is mooi. Hoewel ik doorgaans ’s avonds weer thuis ben, heb ik dat uiteraard wel uitgeprobeerd. Wat ik ook fijn vind, is dat je wat verder naar voren zit. Dat komt het overzicht op de weg zeker ten goede.”
Ook broer Henk is met zijn bakwagen van de huidige generatie heel tevreden. “Scania is gewoon mijn merk, daar ben ik mee groot geworden. En hoewel het in basis hetzelfde voertuig is als ik al had, is er toch wel veel veranderd in comfort, rijgedrag en bedieningsgemak. Zo had ik niet gedacht dat bijvoorbeeld de geautomatiseerde Opticruise zoveel comfort brengt vergeleken met de handbak in mijn vorige auto.” Dat is ook de mening van Hugo, Ook hij stapte van een handbak over op Opticruise. “Ik heb dus de bak van de laatste generatie. Ik moet zeggen, hij schakelt bijzonder vlot.”
Hoewel beide auto’s vrijwel gelijk zijn afgeleverd, is er wel verschil in het spuitwerk. “Mijn broer wilde hem iets anders,” vertelt Hugo. “Hij houdt ook van een dik aangekleed interieur. Dus is hij er nog mee langs M&M Truckdesign gegaan voor noppenleer en zo meer. Ik zelf heb het op de King of the Road uitvoering gehouden. Dan heb je ook luxe leren bekleding, de premium stoel en het prachtige digitale dashboard met het 7 inch scherm en navigatie”.
Henk rijdt met zijn combinatie dubbel bemand met bloemen jaarlijks tussen de 250.000 en 275.000 kilometer op zuid-Italië. “Daarom heb ik ook gekozen voor 580 pk. Daar hebben we wel even over nagedacht. In de bloemen is de 730 een beetje over de top. Maar met 580 pk houd je ook een hoge gemiddelde snelheid. Op de afstand naar Bari kan dat net een uur schelen en het verschil zijn tussen nog wel of niet meer lossen. En terug rijd ik veel groente. Dat is zwaar.”