Over de Grossglockner met een DAF CF electric

Nieuws
06-07-2022 | Door Iep van der Meer

Elektrische trucks kunnen meer dan alleen een supermarkt vol rijden. Dat bewijst DAF door als eerste een volledig elektrische truck over Oostenrijks hoogste bergpas  te laten rijden, de 48 kilometer lange Großglockner Hochalpenstraße. Met 36 haarspeldbochten en stijgingspercentages van 12% is dat een ware prestatie die bewijst dat ‘zero emission’ rijden óók in bergachtige gebieden uitstekend mogelijk is.

De DAF CF Electric is sinds 2018 op de markt en beschikbaar als 4x2 trekker en 6x2 bakwagen. Het volledig elektrische voertuig – waarvan inmiddels de derde generatie op de weg rijdt – wordt door klanten in onder meer Nederland, Duitsland, België, Groot-Brittannië en Hongarije al gebruikt voor onder meer supermarktdistributie, het ophalen van huisvuil en containertransport. Door slim te plannen en tussentijds te laden, rijden vervoerders volgens DAF  in de praktijk met de CF Electric tot wel 500 km per dag.

Bewijs inzetbaarheid bergachtig gebied

Vervoerders in bergachtige gebieden willen echter nog wel eens twijfelen over de inzet van elektrische voertuigen. Officieel DAF-dealer Tschann uit Oostenrijk vond het tijd om, geholpen door DAF Trucks, een einde te maken aan die scepsis. “Waar anders dan op de meest veeleisende en tegelijkertijd mooiste bergweg van Europa kun je de kwaliteit en de inzetbaarheid van de CF Electric bewijzen”, aldus Tschann-directeur Enrico Simma.

Scherpe bochten en steile hellingen: de ultieme test.

De tot 26 ton beladen CF Electric reed vanuit Salzburg over de snelweg en verschillende provinciale wegen naar de voet van de Großglockner Hochalpenstraße, waar hij opnieuw werd opgeladen. Van daaruit werd koers gezet naar de Kaiser Franz Josefs Höhe, het eindpunt van de kronkelige, spectaculaire bergpas. Simma: “Zo adembenemend als het uitzicht onderweg is, zo uitdagend is de 48 kilometer lange route met 36 scherpe haarspeldbochten en steile hellingen van 12%. Dit is de ultieme test voor élk voertuig – en de CF Electric doorstond hem. Het bewijs is daarmee geleverd: met een goede oplaadinfrastructuur kan de CF Electric op élk traject worden ingezet.”

Stroomverbruik gemeten

Het verbruik tijdens de testrit bedroeg 50% van de energie in de accu's op de rit naar boven over de 48 zware kilometers. Op de route naar beneden was dat slechts 16% van de accucapaciteit, mede door de sterke regeneratie. Over de complete rit van Salzburg naar boven, en weer terug over 302 kilometer verbruikte de DAF CF electric 1,377 kWh per kilometer.

BIGtruck maakte eerder een rij-impressie met de CF electric, die lees je hier!

Rij-impressie DAF CF electric

Rij-impressie DAF CF electric